این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت ارتقای سلامت، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۷۴-۸۴

عنوان فارسی چالش ها و فرصت های اشتغال فارغ التحصیلان دکتری تخصصی پرستاری در بالین
چکیده فارسی مقاله مقدمه:حرفه پرستاری از دیر باز در مسیر فرایند تکاملی خود با چالش های فراوانی روبرو شده است. یکی از چالش های امروزی، اشتغال فارغ التحصیلان دکتری تخصصی پرستاری در بالینمی باشد. هدف از این مطالعه تبیین چالش ها و فرصت های اشتغال دکتری های پرستاری در بالین از دیدگاه دانشجویان و مدرسین دکتری پرستاری بود. مواد و روش ها:این مطالعه یک پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی توصیفی است که با رضایت آگاهانه و مشارکت 10 نفر از دانشجویان و مدرسین دکتری پرستاری دانشکده های پرستاری شهر تهران انجام گرفته است. روش جمع آوری داده ها، گزارش مکتوب نیمه ساختار یافته و با سوالات باز پاسخ بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش کلایزی استفاده شد. برای تایید صحت داده ها معیارهای لینکولن و گوبا بررسی شد. یافته ها: تجزیه و تحلیل گزارش هامنجربهاستخراج24 کد اولیه، 12 زیر طبقه و 5 طبقه اصلی گردید. طبقات اصلی پدیدار شده شامل مدیریت و سازمان دهی در بالین، شکاف بین نظری و عمل در دوره دکتری پرستاری، تربیت دکتری پرستاری بالین، ارتقای حرفه و بهبود کیفیت آموزش و خدمات بالینی پرستاری بود. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که بایستی دکتری های پرستاری در راستای تخصص خود و در سطوح عالی پرستاری بکار گرفته شوند و قبل از بکارگیری آنان در بالین، جایگاه شان مشخص گردد. همچنین برای ارائه خدمات پیشرفته و مبتنی بر شواهد پرستاری، بهتر است آنان را بصورت دکتری پرستاری بالین یا حرفه ای تربیت کرد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Challenges and opportunities of doctorate of nursing graduates in clinical settings
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: From the past, nursing profession has encountered many challenges in its developmental process route. One of the update challenges is to recruit doctorates of nursing in clinical settings. The aim of this study was to describe Challenges and opportunities of doctorate of nursing in clinical settings.This is based on nursing lecturers and students (PhD) views. Methods and Materials:This is a qualitative descriptive phenomenological study that conducted with consent and participation of 10 nursing students (PhD) and nursing lecturers in Tehran nursing schools. Data gathering method was semi-structured written report with open ended questions. Colaizzi's method was used to data analysis. Lincoln and Guba criteria assessed to confirm data accuracy. Findings: Analyzing data led to 24 preliminary cods, 12 sub- categories and 5 categories. Emerging categories included managing and organizing clinical settings, gap between theory and practice in nursing doctoral program, doctorate of nursing practice education, promoting and optimizing quality of education and nursing clinical services. Conclusion: Results revealed that doctorates of nursing should be recruited in their specialty and higher levels of nursing and their positions should be designed and clarified in clinical settings prior their recruitment. In regard to advanced services and evidence-based nursing delivery, it is better to educate nurses as doctor of nurse practice or professional doctorate
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسین فیض اله زاده | feizolahzadeh h
shahid beheshti ums
د پ م شهید بهشتی

پرخیده حسنی | hasani p
shahid beheshti ums
د پ م شهید بهشتی


نشانی اینترنتی http://www.jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-23-9&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات