این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
طب مکمل
، جلد ۴، شماره ۳، صفحات ۹۱۳-۹۲۲
عنوان فارسی
دیدگاه دانشجویان پزشکی بیرجند در خصوص انواع طب مکمل
چکیده فارسی مقاله
مقدمه : علی رغم اینکه امروزه استفاده از طب مکمل در میان مردم عادی و بیماران افزایش یافته است ولی مطالعات کمی در مورد نگرش پزشکان در این زمینه وجود دارد. در این مطالعه بر آن شدیم که نگرش دانشجویان پزشکی را نسبت به انواع طب مکمل بررسی کنیم. مواد و روش ها : این مطالعه مقطعی با استفاده از پرسشنامه ای محقق ساخته در مورد نگرش دانشجویان در خصوص انواع طب مکمل بر روی 110 نفر دانشجوی سال اول و آخر پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال 1391 انجام شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 16 و آزمون های آماری توصیفی، مجذور کای و آزمون تی مستقل در سطح معنی داری 05/0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها : 3/57 درصد از دانشجویان سال اول بودند . در دانشجویان مورد مطالعه بیشترین نگرش مثبت (5/14 درصد) 16 مربوط به دعا درمانی، بیشترین نگرش متوسط (6/73 درصد) 81 در رابطه با گیاهان دارویی و بیشترین نگرش منفی (5/85 درصد) 94 مربوط به زالو درمانی بود . نگرش منفی در دانشجویان سال آخر در مقایسه با دانشجویان سال اول در مورد طب گیاهی (9/31 درصد در برابر 9/7 درصد)، زالودرمانی (6/93 درصد در برابر 4/79 درصد) و بادکش (2/87 درصد در برابر 3/68 درصد)، به طور معنی داری بیشتر بود. نتیجه گیری : نتایج مطالعه نشان داد اکثریت دانشجویان نسبت به طب مکمل نگرش متوسط تا مثبتی داشتند ولی نگرش منفی در دانشجویان سال آخر به خصوص در مورد طب سنتی ایرانی بیشتر بود. شرکت دوره های آموزشی طب مکمل جهت آشنایی بیشتر با انواع طب مکمل می تواند مفید باشد .
کلیدواژههای فارسی مقاله
طب مکمل، طب جایگزین ، دانشجوی پزشکی، نگرش.
عنوان انگلیسی
The study of Birjand medical students’ attitude toward types of complementary medicine
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction : Despite recent increase in the use of complementary medicine among general population and patients, there are a few studies about physicians’ attitude in this area. This study was carried out to study medical students’ attitude toward complementary medicine. Methods : This cross-sectional study was carried out using a researcher-made questionnaire regarding medical students` attitude about complementary medicine on 110 first and last year medical students of Birjand University of Medical Sciences in 2011. Data was analyzed by SPSS 16 using descriptive statistics, Chi-square, and independent t-test at significant level of 0.05. Results : 63( 57.3%) of students were in their first year of education. In the studied students, the most positive attitude was toward prayer therapy (14.5%), the most average attitude was about herbal medicine (73.6%) and the weakest attitude was toward leech therapy (85.5%). There was significantly higher week attitude in last year students comparing to first year students about herbal medicine ( 31.9% versus 7.9 % ), leech therapy ( 93.6% versus 79.4 % ) and dry cupping ( 87.2% versus 68.3 % ). Conclusion : R esults showed that the majority of students had an average to positive attitude about complementary medicine , b ut negative attitude toward complementary medicine, especially Iranian traditional medicine, was higher in last year students . Some educational courses for being familiar with complementary medicine can be useful .
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
آزیتا فشارکی نیا | azita feshaakinia
birjand, ghafari street, birjand university of science .
بیرجند، خیابان غفاری، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، دانشکده پزشکی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)
بیتا بیجاری | bita bijari
birjand, ghafari street, birjand university of science .
بیرجند، خیابان غفاری، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، دانشکده پزشکی، گروه پزشکی اجتماعی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)
عبدالعلی قربانی | abdolali ghorbani
birjand, ghafari street, birjand university of science .
بیرجند، خیابان غفاری، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، دانشکده پزشکی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://cmja.arakmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-286-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
سایر موارد
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات