این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نشریه روان پرستاری، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۱-۱۰

عنوان فارسی تأثیر درمان مثبت‌نگری وجودگرا و درمان مثبت‌نگر ایرانی-اسلامی بر اضطراب اجتماعی و استرس دانش‌آموزان دختر دارای اضطراب اجتماعی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: یکی از حوزه‌هایی که دختران دانش‌آموز دارای اضطراب اجتماعی نیازمند یاری‌رسانی با هدف ارتقاء سلامتی خود هستند، تضعیف اضطراب اجتماعی و استرس آن‌ها است. این پژوهش با هدف تعیین تأثیر درمان مثبت‌نگری وجودگرا و درمان مثبت‌نگر ایرانی-اسلامی بر اضطراب اجتماعی و استرس دانش‌آموزان دختر دارای اضطراب اجتماعی اجرا شد. روش کار: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و طرح پژوهش، سه گروهی دو مرحله‌ای (پیش آزمون و پس آزمون) بود. به منظور انجام پژوهش از 400 دانش‌آموز دختر مقطع متوسطه دوم در شهر اردستان در سال 1396، 45 نفر به صورت هدفمند مبتنی بر ملاک‌های ورود و خروج انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر برای هر گروه) و گروه کنترل (15 نفر) گمارده شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش پرسشنامه اضطراب اجتماعی کانور و پرسشنامه استرس نوجوان در مراحل پیش‌آزمون و پس‌آزمون استفاده شد. گروه درمان مثبت‌نگری وجودگرا به مدت 10 جلسه و گروه درمان مثبت‌نگری ایرانی-اسلامی به مدت 11 جلسه تحت درمان قرار گرفته و گروه کنترل هیچگونه درمانی دریافت نکردند. داده‌ها از طریق تحلیل کوواریانس تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین درمان مثبت‌نگری وجودگرا و درمان مثبت‌نگر ایرانی-اسلامی با گروه کنترل در اضطراب اجتماعی و استرس در پس‌آزمون پس از کنترل پیش‌آزمون تفاوت معناداری وجود دارد (01/0 > P). همچنین درمان مثبت‌نگری وجودگرا نسبت به درمان مثبت‌نگر ایرانی-اسلامی در استرس دارای تفاوت معنادار بود (05/0 > P). نتیجه گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش می‌توان گفت که درمان مثبت‌نگری وجودگرا و درمان مثبت‌نگر ایرانی-اسلامی دو روش درمانی هستند که می‌توانند به دختران دانش‌آموز دارای اضطراب اجتماعی کمک کنند تا بر مشکلات مربوط به اضطراب و استرس خود غلبه کنند و زندگی با استرس و اضطرابی کمتری داشته باشند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effect of Positive Existential Therapy and Iranian-Islamic Positive Therapy on Social Anxiety and Stress of Female Students with Social Anxiety
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: One of the areas where female students with social anxiety need helping to improve their health is to weaken their social anxiety and stress. The aim of this study was to determine the effect of positive existential therapy and Iranian-Islamic positive therapy on social anxiety and stress in female students with social anxiety. Methods: The research method was semi-experimental, and research design was three groups with two stages (pre-test and post-test design). In order to carry out the research, from 400 secondary school female students with social anxiety in Ardestan city in 2017, 45 female students were selected based on criteria of entry and exit and then randomly assigned in three groups; including two groups of positive existential therapy and Iranian-Islamic positive therapy (each group with 15 person) and control group (with 15 person). Social anxiety questionnaire and adolescent stress questionnaire were used to measure the dependent variables of the research in the pretest and post-test. The group of positive existential therapy received 10 sessions of treatment, group of Iranian-Islamic positive therapy received 11 sessions of treatment and the control group did not receive any treatment. The data were analyzed with the use of analysis of covariance. Results: The results showed that there is a significant difference between the positive existential therapy and Iranian-Islamic positive therapy and control groups in social anxiety and stress in post-test after controlling for pretest (P < 0.001). Also there is a significant difference between positive existential therapy and Iranian-Islamic positive therapy in stress. Conclusions: Based on the findings of the research, it can be concluded that existential positive therapy and Iranian-Islamic positive treatment are two therapeutic methods that can help female students with social anxiety to overcome their anxiety and stress problems, and live with less stress and anxiety.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سارا مددی زواره | Sara Madadi Zavareh
Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch, Isfahan, Iran
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران

محسن گل پرور | Mohsen Golparvar
Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch, Isfahan, Iran
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران

اصغر آقایی | Asghar Aghaie
Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران


نشانی اینترنتی http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-1123-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/283/article-283-986566.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات