این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نشریه روان پرستاری، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۵۷-۶۴

عنوان فارسی تأثیر روان نمایشگری بر مهارت‌های اجتماعی کودکان دبستانی با اختلال نقص توجه و بیش فعالی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اختلال نقص توجه/بیش فعالی شایع‌ترین اختلال رفتاری در کودکان است که سبب ایجاد مشکلات در توانایی‌های اجتماعی، تحصیلی، و زندگی خانوادگی فرد می‌شود. روان نمایشگری از جمله روش‌های روان درمانی مؤثر در درمان برخی از اختلالات روانی است. به همین منظور هدف پژوهش حاضر بررسی تآثیر روان نمایشگری بر مهارت‌های اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی بود. روش کار: پژوهش حاضر نیمه تجربی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه شاهد بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان دبستانی مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی مراجعه کننده به کلینیک توانبخشی نظام مافی تهران در سال 1395 بود که نمونه‌های پژوهش از میان 90 کودک دارای معیار ورود به پژوهش 40 کودک به شیوه در دسترس انتخاب و به طور تصادفی ساده در دو گروه مساوی 20 نفری مداخله و شاهد جایدهی شدند. پرسش نامه مهارت‌های اجتماعی گرشام و الیوت (1990) جهت بررسی مهارت‌های اجتماعی کودکان مورد استفاده قرار گرفت. پس از اجرای پیش آزمون، گروه مداخله 12 جلسه 60-40 دقیقه‌ای روان نمایشگری را دریافت کردند و گروه شاهد مداخلات روتین را دریافت نمودند. پس از اجرای مداخله، مهارت‌های اجتماعی دو گروه مداخله و شاهد مورد ارزیابی قرار گرفته و داده‌ها با استفاده از روش‌های آماری توصیفی و توسط آزمون تی اختلافی در نرم افزار SPSS v.22 تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: مقایسه میانگین نمرات در دو گروه مداخله و شاهد نشان داد که نمرات میانگین در گروه مداخله 35/72 با انحراف استاندارد 19/4 (001/0 = P) بیش از میانگین گروه شاهد 29/63 با انحراف استاندارد 30/ 2(069/0 = P) بود و این نشان داد که گروه مداخله در مقایسه با گروه شاهد افزایش معنی داری در میزان مهارت‌های اجتماعی داشته‌اند (71/5 = t، 01/0 > P). نتیجه گیری: یافته‌های پژوهش مبین این است که روان نمایشگری باعث افزایش مهارت‌های اجتماعی کودکان با اختلال نقص توجه/بیش فعالی گردید و لذا می‌توان به عنوان یک شیوه درمانی در آموزش مهارت‌های اجتماعی این کودکان به کار برد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نقص توجه بیش فعالی، روان نمایشگری، مهارت‌های اجتماعی، کودکان

عنوان انگلیسی The Effect of Psychodrama on Social Skills of School Children Suffering from Attention-Deficit/hyperactivity Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Attention-deficit/hyperactivity disorder is the most common behavioral disorder in children that results in social, educational, and familial ability problems. Psychodrama is one of the effective psychotherapy methods in curing some of psychological disorders. Therefore, the aim of this research is to study the effect of psychodrama on social skills of school children suffering from attention-deficit/hyperactivity disorder. Methods: This research is a semi-experimental research including a pretest-posttest instrument with a control group. The statistical population includes all school children suffering from attention-deficit/hyperactivity disorder were referred to Tehran NezamMafi Rehabilitation Clinic in 2016; in 90 children who had the quality of participating in the research 40 children were selected to be available and were placed accidentally and simply into two equal 20-population experiment and control groups. The Social Skill Rating System (SSRS) by Gresham & Elliot (1990) was used to investigate the children's social skills. After the pretest, the experiment group participated in 12 sessions of psychodrama lasting 40-60 minutes and the control group received routine interventions. After conducting the experiment, the social skills of the two experiment and control group were investigated and the data was analyzed through descriptive statistical calculations and differential T-test by SPSS v.22 software. Results: The comparison of the scores between two experimental and control groups of the children with attention-deficit/hyperactivity disorder showed that the average of the scores in experimental group was 35.72 with standard deviation 19.4 )P = 0.001) that was more than the average of the control group 29.63 with standard deviation of 30.2 (P = 0.069), and it showed that the experiment group in comparison with the control group had a meaningful increase in social skills and their subdivisions (P < 01.0, t = 71.5). Conclusions: The findings demonstrates that psychodrama increases social skills of children with attention-deficit/hyperactivity disorder, so it can be used as a therapeutically method in teaching social skills to these children.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نسیم غلامی ونوول | Nassim Gholami Vnovel
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران

مسعود فلاحی خشکناب | Masoud Fallahi Khoshkonab
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
استاد، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران

ابوالفضل ره گوی | Abolfazl Rah Gouy
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران

محمدعلی حسینی | Mohammad Ali Hosseini
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران

محمدرضا خدایی اردکانی | Mohammad Reza Khodaei Ardakani
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران

پوریا رضا سلطانی | Pouria Reza Soltani
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-877-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/283/article-283-986572.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات