این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
طب مکمل
، جلد ۳، شماره ۲، صفحات ۴۶۲-۴۷۰
عنوان فارسی
بررسی تاثیر طب فشاری در نقطه p۶ بر سطح اضطراب دانشجویان اتاق عمل در آغاز کارآموزی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: اضطراب نوعی تشویش و نگرانی است که میتواند بر توانایی یادگیری، تصمیمگیری، عملکرد و اجرای دانشجویان رشته اتاق عمل طی دوران تحصیل و فراگیری مهارتها مؤثر باشد. بر اساس مطالعات انجامشده، طبّ فشاری از روشهای غیردارویی مؤثّر بر کاهش اضطراب در افراد است . هدف این مطالعه بررسی تأثیر طبّ فشاری بر میزان اضطراب دانشجویان ورودی جدید رشته اتاق عمل در بدو ورود به محیط اتاق عمل و حضور در آن است. مواد و روشها: این پژوهش یک مطالعه نیمهتجربی است که در آن 60 نفر از دانشجویان ورودی جدید رشته اتاق عمل در بدو ورود به اتاق عمل و حضور در آن به طور تصادفی در دو گروه مداخله 6 p و پلاسبو Thumb) ) قرار گرفتند. ابتدا دانشجویان پرسشنامه اشپیلبرگر را تکمیل کردند. سپس در گروه طبّ فشاری نقطه 6 p به صورت یک دقیقه فشار،30 ثانیه استراحت و مجدّداً یک دقیقه فشار به وسیله پژوهشگر اول انجام شد. در گروه Thumb نیز نقطه 6 p فقط با انگشت شست به وسیله پژوهشگر اول در همان مدت زمان، لمس شد. پس از آن نمونهها به مدت 15 دقیقه وارد اتاق عمل شدند و ناظر عملها بودند. سپس مجدّداً پرسشنامه اشپیلبرگر در موردآنها تکمیل شد و در نهایت دادهها با استفاده از نرمافزار 14 SPSS با آزمونهای آماری تیتست و کایاسکوئر مورد تجزیه تحلیل قرارگرفت. یافتهها: اضطراب آشکار (0.04= P ) و پنهان(0.03= P ) گروه مداخله 6 p کاهش معنیداری داشت ولی در گروه لمس با انگشت شست، اضطراب آشکار افزایش (0.07= P ) ولی اضطراب پنهان به طور معنیداری کاهش یافت (0.04= P ) نتیجهگیری: به نظر میرسد میتوان از طبّ فشاری جهت کاهش اضطراب دانشجویان رشته اتاق عمل قبل از ورود به محیط اتاق عمل استفاده کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
طب فشاری،اضطراب، دانشجویان، 6p ، لمس
عنوان انگلیسی
The Usefullness of Acupressure on the P6point in Decreasing Anxiety of the Surgical Technology-Students
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Anxiety as a type of worry and fear can effect on learning Procedure, performance and clinical decision making among surgical technology students. Based on literature review acupressure is not a drug used with a negative feeling method in decreasing anxity among people. The purpose of this study is to survey acupressure effect upon fresh man/woman new surgical technology students have gone to the operating room. Methods : In this quasi- experimental study ؛ 60 surgical technology students in the beginning of training course were selected. They were randomly divided into P6 and Thumbs groups. At the first stage, the students completed the Spielberg questionnaire. Then in the acupressure group, the P6 point was pressed by the researcher’s thumb finger in this way 1 minute pressure, 30 seconds rest and then 1 minute pressure. For the thumb group the P6 point was touched by the first researcher’s thumb finger as long as that time, as well. Then the students were entered to the operating room and looked at the surgeries for 15 minutes. The Spielberg questionnaire was filled out by the students, again. Ultimately, the data was analyzed by the SPSS version 14 software, statistical Chi-square and T-tests. Results: The significant difference observed in the P6 group’s apparent and hidden anxiety were (P=0.04) and (P=0.03), respectively. But in the touched group by the thumb finger apparent anxiety increased (p=0.07) but hidden anxiety significantly decreased (P=0.04). Conclusion: The acupressure can be used to reduce surgical technology students’ anxiety before entering to the operating room.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Acupressure, Anxiety, Students, P6, Thumb
نویسندگان مقاله
ندا میرباقر | neda mirbagher
kashan university of medical scienc
کاشان. دانشگاه علوم پزشکی کاشان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کاشان (Kashan university of medical sciences)
محبوبه کفایی | mahboobeh kafaei
kashan university of medical scienc
دانشگاه علوم پزشکی کاشان، ایران، کاشان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کاشان (Kashan university of medical sciences)
مریم شهشهانی | maryam shahshahani
, isfahan university of medical sciences. iran, isfahan
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ایران، اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
شکوه مصاحبی | shokooh mosahebi
kashan university of medical sciences. iran, kashan.
دانشگاه علوم پزشکی کاشان، ایران، کاشان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کاشان (Kashan university of medical sciences)
مهدی خالقی | mahdi khaleghi
kashan university of medical sciences. iran, kashan.
دانشگاه علوم پزشکی کاشان، ایران، کاشان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کاشان (Kashan university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://cmja.arakmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-180-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
سایر موارد
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات