این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
روانشناسی بالینی
، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۲۹-۴۰
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش تاب آوری بر کاهش احساس تنهایی و اضطراب دانش آموزان دختر دبیرستان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: هدف حاضر بررسی اثربخشی آموزش تابآوری بر کاهش احساس تنهایی و اضطراب، دانش آموزان دختر دبیرستانی بود. روش: پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی است که در آن از طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه پژوهش کلیه دانش آموزان دختر دبیرستان شهر الشترکه در سال 95 مشغول تحصیل بودند. به منظور انتخاب نمونه از بین دانش آموزانی که نمرات آنها در ترکیب متغیرهای وابسته بیش از یک انحراف استاندارد بالاتر از متوسط بود 30 نفر به صورت تصادفی انتخاب و به دو گروه 15 نفره تقسیم شدند. در نهایت به صورت تصادف یکی از گروهها به عنوان گروه آزمایش و گروه دیگر به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد. و گروه آزمایش12 جلسه برنامه آموزش تابآوری را دریافت کردند، در حالی که به گروه کنترل هیچگونه آموزشی ارائه نشد. هر دو گروه پرسشنامه احساس تنهایی و اضطراب را قبل و بعد از مداخله تکمیل کردند. یافتهها: دادههای پژوهش با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) و تک متغیره (آنوا) تحلیل شدند. نتایج نشان داد که میزان احساس تنهایی و اضطراب گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل کاهش یافت. نتیجهگیری: نتایج تحقیق کاهش سطح تنهایی و اضطراب دانشجویان را بدنبال آموزش تابآوری نشان میدهد. بر اساس نتایج پژوهش پیشنهاد میشود به منظور کاهش احساس تنهایی و اضطراب دانش آموزان از مداخله آموزش تاب آوری بهره گرفته شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
احساس تنهایی، اضطراب، تاب آوری،
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Resiliency Education to Reduce the Loneliness and Anxiety of High School Girl Students
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: The purpose of this study was to investigate the effect of resilience education on the reduction of loneliness and anxiety of high school girl students. Method: The present study was a quasi-experimental design with pretest-posttest design with control group. The research population of all high school girl students in al-Shaterkeh in 1995 was studying. In order to select a sample among students whose grades in the combination of dependent variables were more than a standard deviation higher than the average, 30 were randomly selected and divided into two groups of 15 person. Eventually, one of the groups was randomly assigned as the experimental group and the other group was considered as the control group. The experimental group received 12 sessions of the training program, while no training was provided to the control group. Both groups completed the loneliness and anxiety questionnaires before and after the intervention. Results: Data were analyzed using a Multivariate Analysis of Covariance and one-way Analysis of Variance. The final result showed that the level of loneliness and anxiety in the experimental group decreased compared to the control group. Conclusion: Results of this research showed decreased level of loneliness and anxiety following the Resilience Education intervention in the students. Applying this intervention to reduce the students' loneliness and anxiety then is recommended.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
loneliness, anxiety, resilience
نویسندگان مقاله
زیبا نصیرزاده |
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
علیمحمد رضایی |
استادیار، گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
محمد علی محمدی فر |
استادیار، گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
نشانی اینترنتی
http://jcp.semnan.ac.ir/article_3423_98046094e312f30c6422a257a9b2948f.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/852/article-852-992554.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات