این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۱۰۴-۱۱۶

عنوان فارسی دانش، نگرش و عملکرد اعضای هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره یادگیری الکترونیکی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: یادگیری الکترونیکی مورد اقبال جهانی قرار گرفته، در عین حال به کارگیری آن مستلزم تغییرات رفتاری در اعضای هیأت‌علمی است. یکی از گام‌های اجرا و پایش یادگیری الکترونیکی، تجزیه تحلیل مخاطبان است. این مطالعه با هدف تعیین دانش، نگرش و عملکرد اعضای هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در باره یادگیری الکترونیکی انجام شد. روش‌ بررسی: مطالعه با استفاده از پرسشنامه پژوهشگرساخته انجام شد. روایی صوری پرسشنامه با استفاده از نظر متخصصان، همسانی درونی آن با استفاده از محاسبه آلفای کرونباخ و روایی ساختاری بخش نگرش آن با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی بررسی شد. پرسشنامه به اعضای هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران که دارای پست الکترونیکی آکادمیک فعال بودند ارسال گردید. 218 نفر به پرسشنامه پاسخ دادند. نتایج: آلفای کرونباخ پرسشنامه 79/0 به دست آمد. در تحلیل عاملی بخش نگرش، کلیه سوالات در یک عامل بارگزاری شد و 53% از واریانس را تبیین می‌کرد. نگرش اعضای هیأت‌علمی درباره یادگیری الکترونیکی بیش از نیمی از نمره کل (8/3 از 5) بوده ولی میزان آگاهی و عملکرد ایشان کمتر از نیمی از کل نمره قابل کسب بود. بین نمره دانش، نگرش و عملکرد شرکت کنندگان بر اساس جنس، رتبه و سابقه کار تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد ولی بین دانشکده­ها تفاوت معنی‌دار بود. نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان دهنده وضعیت دانش، نگرش و عملکرد اعضای هیأت‌علمی دانشگاه است. دانشگاه علوم پزشکی تهران در زمینه یادگیری الکترونیکی طی سال‌های گذشته بسترسازی مناسبی نموده و ضمن راه اندازی سامانه‌های آموزشی و رشته‌های مجازی، کارگاه‌های توانمندسازی متعددی برای اعضای هیأت‌علمی برگزار کرده است؛ و نتایج این مطالعه می‌تواند ضمن ارزیابی وضعیت موجود دانش، نگرش و عملکرد اعضای هیأت‌علمی، برای بازبینی نیازهای آموزشی اعضای هیأت‌علمی و برنامه‌های توانمندسازی آنها به کار گرفته شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Knowledge, Attitude and Faculty Members’ performance on e-Learning in Tehran University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Introduction : E-learning is used in the worldwide in higher education to improve the quality of the learning experience by students; at the same time using this approach requires behavioral changes in the faculty members. One of the steps in the implementation and monitoring of e-learning, is audience analysis using techniques such as knowledge, attitude and practices (KAP). This study investigates the knowledge, attitude and faculty members’ performance of Tehran University of Medical Sciences (TUMS) on e-learning. Methods: This descriptive, cross-sectional study was conducted in 2014-15 through a research-made questionnaire. Face validity was determined by expert opinion, Cronbach’s alpha was measured to assess the reliability and its construct validity was investigated through exploratory factor analysis. . The questionnaire was e-mailed to all TUMS faculty members . 218 faculty members responded to the questionnaire. Results: The reliability score of the questionnaire was assessed using Cronbach alphs, and it was 0.79. Exploratory factor analysis of the attitude part of the questionnaire produced a single factor that explained 53% of the variance. The results showed the positive attitude of faculty members regarding e-learning, although their knowledge and practice scores was less than half of the total score. There wass not found any meaningful differences between knowledge, attitude and performance of the participants based on sex, rank and work experience. ANOVA test showed that the difference of scores among schools was statistically significant ( = 0.000; = 0.003 and = 0.000, respectively). Conclusion: The findings of this study showed the state of knowledge, attitude and faculty members’ performance of TUMS on e-learning. Over the past years, TUMS has established suitable e-learning infrastructure such as educational websites and virtual programs as well as training workshop for faculty members. The results of this study can help the revision and improvement of the faculties’ educational programs.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله آیین محمدی | ayin mohamadi
e-learning in medical education department, virtual school, tehran university of medical sciences, dolatshahi all, naderi st., keshavarz blvd, tehran. iran.
دانشکده مجازی دانشگاه علوم پزشکی تهران. بلوار کشاورز. خیابان نادری بن بست دولتشاهی. پلاک 2
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

میترا قریب | mitra gharib
e-learning in medical education department, virtual school, tehran university of medical sciences, dolatshahi all, naderi st., keshavarz blvd, tehran. iran.
دانشکده مجازی دانشگاه علوم پزشکی تهران. بلوار کشاورز. خیابان نادری بن بست دولتشاهی. پلاک 2
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

میترا ذوالفقاری | mitra zolfaghari
e-learning in medical education department, virtual school, tehran university of medical sciences, dolatshahi all, naderi st., keshavarz blvd, tehran. iran.
دانشکده مجازی دانشگاه علوم پزشکی تهران. بلوار کشاورز. خیابان نادری بن بست دولتشاهی. پلاک 2
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

ریتا مجتهد زاده | rita mojtahed zadeh
e-learning in medical education department, virtual school, tehran university of medical sciences, dolatshahi all, naderi st., keshavarz blvd, tehran. iran.
دانشکده مجازی دانشگاه علوم پزشکی تهران. بلوار کشاورز. خیابان نادری بن بست دولتشاهی. پلاک 2
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

سانا احمدیان | sana ahmadian
virtual school, tehran university of medical sciences, dolatshahi all, naderi st., keshavarz blvd, tehran. iran.
دانشکده مجازی دانشگاه علوم پزشکی تهران. بلوار کشاورز. خیابان نادری بن بست دولتشاهی. پلاک 2
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-647-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات