این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۱۲۴-۱۳۳
عنوان فارسی
رابطه بین سبکهای یادگیری و رفتار اطلاعجویی دانشجویان کارشناسیارشد دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: با توجه به اینکه سبکهای یادگیری بر شیوهها و روشهای کسب اطلاعات تأثیر میگذارند و باعث بروز رفتارهای اطلاعجویی متفاوتی از سوی جستجوگران میشوند. در پژوهش حاضر، رابطه بین سبکهای یادگیری و رفتار اطلاعجویی دانشجویان کارشناسیارشد دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد مورد بررسی قرار گرفت. روش بررسی: این پژوهش کاربردی به روش پیمایشی- تحلیلی انجام شد. جامعه پژوهش شامل 601 نفر از دانشجویان کارشناسیارشد دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در نیمسال اول تحصیلی93-1392 بود که با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونهای برابر با 234 نفر انتخاب گردید. دادهها با استفاده از دو پرسشنامه (پرسشنامه سبک یادگیری کلب و پرسشنامه محقق ساخته رفتار اطلاعجویی) گردآوری شد. روایی صوری پرسشنامهها توسط اساتید باتجربه تأیید و به منظور تأیید پایایی آنها از آزمون ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار استنباطی و به کمک نرم افزار آماری SPSS نسخه18 انجام گرفت، برای سنجش معنیدار بودن رابطه بین سبکهای یادگیری و رفتار اطلاعجویی از ضریب همبستگی پیرسون و برای سنجش معنیدار بودن تفاوت سبکهای یادگیری و رفتار اطلاعجویی از نظر جنسیت و دانشکده از آزمونz فیشر استفاده گردید. نتایج: سبکهای یادگیری دانشجویان بر رفتار اطلاعجویی آنها تأثیر داشت؛ همچنین ضرایب همبستگی سبکهای یادگیری و رفتار اطلاعجویی از نظر جنسیت با یکدیگر تفاوت معنیدار داشتند، اما از نظر دانشکده تفاوتی مشاهده نگردید. نتیجهگیری: با شناخت سبکهای یادگیری دانشجویان و لحاظ نمودن آنها در طراحی نظامها و پایگاههای اطلاعاتی، خاصیت تعاملی بودن سیستم افزایش مییابد که میتواند به نوبه خود منجر به دستیابی بهتر و سریعتر دانشجویان به منابع اطلاعاتی مورد نیاز شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Relationship between Learning Styles and Information Seeking Behavior in Master Degree Students of Medical Sciences in Shahid Sadoughi University of Medical Sciences in Yazd
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Learning styles influence the methods and ways of obtaining information and lead to the variety of information seeking behaviors from the searchers. This study aimed to investigate the relationship between learning styles and information seeking behavior in master degree students of medical science in Shahid Sadoughi University of Medical Sciences in Yazd. Methods: This study was a cross-sectional analytic study. The population of the study was 601 master degree students of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences in Yazd in 2013-2015. They were all freshmen. The sample size of 234 students was determined using Cochran formula. Data were collected by two questionnaires (Kolb questionnaire and researcher-made seeking behavior questionnaire). The validity of questionnaires was confirmed by a panel of experts and their reliability was confirmed by Cronbach`s alpha. Data analysis was done by inferential statistics and statistical software SPSS (version 18). Measuring the significant relationship between learning styles and information seeking behavior was done with Pierson correlation coefficient. The significant difference between learning styles and information seeking behavior in terms of gender and faculty was examined by Fisher`s test. Results: Learning styles had effect on information seeking behavior; also correlation coefficients between the learning styles and information seeking behavior had significant difference, but there was no difference in terms of faculty. Conclution: Recognition of learning styles and including it into designing of information systems may increase system`s interactivity that it may lead to have better and faster accessibility to information resources.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مریم پارساییان | maryam parsaeian
faculty of psychology and education sciences, payam nour university of taft, yazd, iran.
مربی، علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه پیام نور تفت، یزد، ایران.
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-212-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات