این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۱۳۴-۱۴۵

عنوان فارسی تبیین تجربیات دانشجویان پرستاری از ارزشیابی بالینی: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: ارزشیابی قلب هر برنامه آموزشی است و در پرستاری به منظور اطمینان از صلاحیت فارغ التحصیلان، دارای اهمیت خاصی می‌باشد. به جهت اهمیت موضوع و وجود چالش فراوان در این زمینه این مطالعه با هدف تبیین تجربیات دانشجویان پرستاری از ارزشیابی بالینی انجام شد. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع کیفی به روش تحلیل محتوا است. مشارکت کنندگان در این پژوهش 12 نفر از دانشجویان ترم 8 می‌باشند. نمونه گیری به روش مبتنی بر هدف تا رسیدن به اشباع داده ها انجام شد. جمع آوری داده ها با به کارگیری مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد. در قدم اول واحد‌های معنایی تعیین گردید. سپس کدگذاری انجام شد، به این صورت که واحدها بر اساس مشابهت در یک طبقه قرار گرفتند و زیر طبقات تشکیل شد و بعد با ترکیب طبقات درون مایه‌های اصلی استخراج گردید. نتایج: 12 دانشجوی ترم هشت رشته پرستاری، در این مطالعه به کار گرفته شدند. بعد از بررسی یافته ها، فرآیند ارزشیابی موثر بعنوان درون مایه اصلی استخراج گردید. طبقات به وجود آمده شامل نوع ارزشیابی، توان حرفه ای مربی، ابزار ارزشیابی و جو فیزیکی و روانی ارزشیابی بود. نتیجه‌گیری: فرآیند ارزشیابی موثر مفهومی است که باید مورد توجه قرار گیرد. برنامه ریزی صحیح جهت اصلاح فرآیند ارزشیابی جهت دستیابی به برآیندهای یادگیری و توانمند نمودن دانشجویان پرستاری ضروری است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزشیابی، دانشجویان پرستاری، تجربیات، مطالعه کیفی

عنوان انگلیسی Experiences of Nursing Student's Clinical Evaluation: A Qualitative Content Analysis
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Evaluation is the heart of any educational program and in nursing programs ensure the competence of nursing students. This study aims to explore the experiences of nursing students’ clinical evaluation.. methods: The present study is qualitative content analysis. Participants in this study were 12 nursing students enrolled in the 8th semester. Purposive sampling was performed until data saturation. Data collection was performed using semi-structured interviews. The first step was to determine the meaning units. The coding was performed, then, the units were classified based on similarities and sub-classes were formed. After that, and combined classes and the main themes were extracted. Results: Twelve students participated in this study. After aalysing the findings, the main themes were extracted. There are some classes included types of assessment, professional experience of the trainer, and assessment tools to evaluate the physical and psychological environment. Conclusions: Effective evaluation process is a concept that should be considered. Proper planning to reform the evaluation process for achieving the learning outcomes and empower nursing students is essential.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Evaluation, Nursing Students, Experiences, Qualitative Study

نویسندگان مقاله سعیده نوروزی | saeideh norouzi
assistant professor, department of nursing, abhar school of nursing zanjan university of medical sciences, zanjan, iran.
استادیار، دکترای آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده پرستاری ابهر، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی زنجان (Zanjan university of medical sciences)

فاطمه مقدم | fatemeh moghadam
department of nursing, abhar school of nursing zanjan university of medical sciences, zanjan, iran.
کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت های ویژه، دانشکده پرستاری ابهر، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی زنجان (Zanjan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-586-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده nursing|
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات