این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۱۴۶-۱۵۲

عنوان فارسی تاثیر برگزاری کارگاه‌های آموزشی توسط کارورزان در آشنایی دانشجویان با مهارت‌های مورد نیاز پیش از ورود به دوره کارآموزی در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
چکیده فارسی مقاله مقدمه: دانشگاه‌های علوم پزشکی وظیفه مهم تربیت نیروی متخصص را عهده دارند. آشنا سازی دانشجویان با محیط دانشگاه در جهت دست‌یابی به سطحی از نگرش و مهارت‌های اولیه ضروری است. دانشجویانی که وارد دوره کارآموزی می‌شوند با مشکلاتی چون ناآشنایی با محیط بیمارستان مواجه می‌شوند. لذا کمیته دانشجویی مرکزش مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد و کمیته تخصصی آموزش پزشکی .. مطالعه‌ای تحت عنوان "ما و کارآموزی" را جهت آشنا نمودن کارآموزان با محیط بیمارستان تدوین و اجرا نمود. روش بررسی: این کارگاه در بهمن 1392 و 1393، در بیمارستان شهید صدوقی یزد برگزار شد که طی آن، چهار کارورز در مورد سرفصل‌های تعیین شده توضیحاتی ارائه دادند. در ابتدا و انتهای جلسه پیش آزمون و پس آزمون توزیع و در انتها میزان رضایت‌مندی شرکت‌کنندگان سنجیده شد. نتایج: از 90 دانشجو، 2/72% (65 نفر) به سوالات پاسخ دادند. میانگین نمره پیش آزمون و پس آزمون به ترتیب 28/3 ± 29/8 و 53/3 ±59/15 (از مجموع 20 نمره) بود. مطالب ارائه شده نیاز آموزشی 3/75% (49 نفر) را برطرف نمود. 7/47% (31 نفر) پس از کارگاه احساس آمادگی برای ورود به این دوره‌ را داشتند. 8/93% (61 نفر) معتقد بودند اطلاعاتشان در مورد این دوره تحصیلی افزایش یافت. برای 7/88% (57 نفر) مطالبی که در این کارگاه ارائه شد کاملا کاربردی بود. نتیجه‌گیری: آشنا نمودن کارآموزان با محیط بیمارستان و قوانین حاکم بر هر بخش، دادن دیدگاه به آنها و جلب مشارکتشان ضروری و بهتر است در کوریکولوم آموزشی گنجانده شود و آموزش آن توسط کارورزان صورت پذیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کارآموزی، دوره بالینی، کوریکولوم آموزشی، دانشجوی پزشکی

عنوان انگلیسی Effect of Educational Workshops Held by Interns to introdue Needed Skills to New Externs before Entering Externship in Shahid Sadoughi University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Medical universities have the important task of educating professional human resources. Familiarizing students with the university environment seems to be necessary to achieve a basic level of attitude and skills. Students entering the clinical externship course face difficulties such asunfamiliarity with hospital environment. Therefore, the student committee of Educational Development Center of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences and Yazd Standing Committee Of Medical Education (SCOME, IMSA- Yazd) designed and performed the study “We and Externship ” to make externs be familiar with the clinical environment. Methods: The workshops took place in Shahid Sadoughi of Yazd hospital, in January 2014 and 2015. 4 interns (6th and 7th year medical students) explained the specifiedtopics . At the beginning and the end of the session, pretest and posttest were distributed among the participants. The satisfaction level was assessed at the end of the session. Results: 65 (72.2%) out of 90 participants answered the questionnaires. The mean scores of pretest and posttest were 8.29± 3.28 and 15.59± 3.53, respectively. The presented topics resolved the educational need of 49 (73.3%) students. 31 students (47.7%) felt prepared to enter externship course after this workshop. 61 students (93.8%) said their information about this course has increased and for 57 students (88.7%) the topics of workshops were practical. Conclusion: Familiarizing externs to the hospital environment and the rules of each wards in the hospital before the clinical course is necessary and it is suggested to put this externship course in the curriculum and the topics are taught by interns.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله گلناز محمد زاده | golnaz mohamad zadeh
shahid sadoughi university of medical sciences, yazd, iran.
دانشجوی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)

فاطمه بهناز | fatemah behnaz
associate professor of infectious diseases, department of infectious diseases, shahid sadoughi university of medical sciences, yazd, iran
دانشیار گروه بیماری های عفونی و گرمسیری، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)

ریحانه دهلوی | reyhane dehlavi
shahid sadoughi university of medical sciences, yazd, iran.
دانشجوی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)

عباس میدانی | abas meydani
shahid sadoughi university of medical sciences, yazd, iran.
دانشجوی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)

علی محمد فلاح تفتی | ali mohamad falah tafti
shahid sadoughi university of medical sciences, yazd, iran.
دانشجوی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)

محمود محمدزاده | mahmoud mohamad zadeh
associate professor of infectious diseases, department of infectious diseases, shahid sadoughi university of medical sciences, yazd, iran.
دانشیار گروه بیماری های عفونی و گرمسیری، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-652-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات