این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۲-۱۰
عنوان فارسی
تأثیر برنامه دورههای تماس زودرس با محیط بالینی بر نگرش و عملکرد دانشجویان پزشکی سال اول دانشگاه علوم پزشکی شیراز
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: تحصیل در دوره پزشکی میتواند با تنشهای زیادی همراه باشد. بهعلاوه، آموزش پزشکی دردهههای اخیر رویکرد جدیدی نسبت به تجربه بالینی زودرس داشته است، چرا که میتواند باعث افزایش انگیزه و کاهش تنش حرفهای باشد. بنابراین هدف از انجام این مطالعه تعیین تاثیر یک دوره کوتاه مدت یکماهه برخورد زودرس با محیط بالینی بر نگرش و عملکرد دانشجویان پزشکی میباشد. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی، 70 نفر از دانشجویان سال اول پزشکی ورودی نیمسال اول 94-93 دانشگاه علوم پزشکی شیراز شرکت داشتند. دانشجویان بعد از مواجهه زودرس با محیط بالینی به سوالات پرسشنامهای که بر اساس طیف لیکرت ( از بسیار ضعیف=1 تا بسیارخوب=5) نمره گذاری شده بود، پاسخ دادند. ضریب اطمینان پرسشنامه بر اساس آلفای کرونباخ 87/0 به دست آمد. نتایج: کلیه دانشجویان شرکت کننده در مطالعه به سوالات پرسشنامه مبنی بر تاثیر برنامه مواجهه زودرس دانشجویان در محیطهای بالینی پاسخ دادند. نتایج بررسی توصیفی نشان داد 80 % دانشجویان کیفیت اجرای برنامه تماس زودهنگام با بیماران را موثر و خوب ارزیابی کردند. 80 % دانشجویان ارائه این برنامه را در ایجاد نگرش جدید نسبت به حرفه پزشکی تاثیرگذار بیان کردند. در کل 1/77% دانشجویان اجرای برنامه را بسیار خوب ارزیابی کردند و انجام آن را در ایجاد انگیزه و افزایش حس مسوولیتپذیری و داشتن برخورد مناسب با بیماران موثر دانستند. نتیجهگیری: بر اساس نتایج بهدست آمده، اجرای دوره کوتاه مدت برخورد زودرس بالینی به عنوان عامل انگیزش و افزایش عملکرد و سوق دادن دانشجویان به سوی یادگیری بهتر میباشد. لذا پیشنهاد میگردد که برنامه تماس زودرس به عنوان بخشی از آموزشهای دانشجویان پزشکی در نظر گرفته شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تماس زودرس، محیط بالینی، نگرش، عملکرد، دانشجویان پزشکی
عنوان انگلیسی
The effect of early clinical exposure program on first year medical students’ attitudes and function in Shiraz University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Education in medicine can face several problems such as facing unknown clinical environment. Medical education has paid attention to early clinical exposure. Early clinical exposure can increase students’ motivation and decrease professional tension. The present study is conducted under the goal of determining one- month course of early clinical exposure to clinical environment effect on medical students’ attitude and function. Methods: The target population of this descriptive study consisted of 70 first year medical students of Shiraz University of Medical Sciences. The participants fulfilled the questionnaires with LIKERT scale scored from 1= very weak to 5= very good after attending early clinical Exposure program. Confidence coefficient derived from the questionnaire was 0. 87 based on Cronbach’s α. Results: All participants fulfilled the questionnaires with questions related to early clinical exposure program in clinical environment. The results demonstrate that 80% of students considered early clinical exposure effective and suitable. 80% of the mentioned students considered this program presentation was effective on students’ attitudes towards medical profession. Totally, 77.1% of the participants evaluated this program very good and they appraised performing this program on motivating students and enhancing their communication skills and responsibility. Conclusion: Based on the results of this study, holding short-term course of early clinical exposure as a factor to lead students towards a better function and motivation caused a better learning. So, it is recommended to consider early clinical exposure program as a part of medical students’ educational programs.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
جواد کجوری | javad kojouri
میترا امینی | mitra amini
سارا ریواز | sara rivaz
education development center, quality improvement in clinical education research center, shiraz university of medical sciences, shiraz, iran
کارشناسی ارشد مدیریت کارشناس ارزشیابی. مرکز تحقیقات توسعه آموزش پزشکی، شیراز، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)
محمد رضا دهقانی | mohamad reza dehghani
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)
مژده ریواز | mozhdeh rivaz
آیدا دوستکام | ayda doust kam
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-637-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات