این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۲۷-۴۲
عنوان فارسی
تبیین چالشهای برنامهدرسی دوره دکتری تخصصی بهداشت باروری: یک تحقیق کیفی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: ارتقای کیفیت و پویایی برنامههای آموزش عالی مستلزم ارزشیابی مستمربرنامهدرسی است. دوره دکتری تخصصی بهداشت باروری در سال 1385 در ایران راهاندازی شد و توصیه شد تا برنامهدرسی آن، با ارزیابی عملکرد دانشآموختگان در محیط کار، نظرسنجی دانشجویان، مدرسان و مدیران آموزشی،مورد ارزشیابی قرار گیرد. این مطالعه با هدف تبیین چالشهای برنامهدرسی دوره دکتری تخصصی بهداشت باروری صورت گرفت. روش بررسی: بارویکرد تحلیل محتوی کیفی و با نمونهگیری هدفمند و گاهی فرصتطلبانه، تجارب و دیدگاههای 33 نفر ازدانشآموختگان و دانشجویان دوره دکتری بهداشت باروری،مدیران آموزشی و اعضا بورد بهداشت باروری درباره برنامهدرسی دوره دکتری بهداشت باروری، با کمک مصاحبه فردی و کسب نظرات مکتوب در سال 94-93 جمعآوری گردید. کلیه دادهها مکتوبشده، کدگذاری عبارت مهم و مرتبط انجام شد. با دستهبندی کدهای مشابه، طبقات اولیه شکل گرفت. با ادامه دستهبندیها، پنج طبقه اصلی استخراج گردید. نتایج: پنج طبقه از تحلیل دادهها شامل عدم کفایت عناوین و ماهیت دروس، چالشهای آموزش دانشجو، ناکامی در تحقق اهداف برنامه درسی، طولانی بودن دوره پژوهشی، ابهام جایگاه حرفهای دانشآموختگان ظهور یافت که هر یک از زیر طبقات متعددی شکل گرفته بودند. نتیجهگیری: نتایج نشان داد برنامهدرسی دکتری بهداشت باروری برای تأمین رسالت دورهنیاز به بازنگری دارد و طراحی دروسی نظیر سلامت جنسی و تقویت ماهیت بالینی دوره، ضروری است. همچنین شکلگیری گروه آموزشی مستقل بهداشت باروری جهت مدیریت امور تحصیلات تکمیلی و نظارت بیشتر بورد بهداشت باروری بر امور آموزش دوره مورد تاکید قرار گرفت. بهعلاوه جهت تأمین نیازهای سلامت باروری جامعه، بایستی حضور متخصصین بهداشت باروری در جایگاههای شغلی متعدد مورد توجه قرار گیرد. واژههای کلیدی: برنامهدرسی، دکتری بهداشت باروری، تحلیل محتوی کیفی
کلیدواژههای فارسی مقاله
برنامهدرسی، دکتری بهداشت باروری، تحلیل محتوی کیفی
عنوان انگلیسی
Exploring challenges of the reproductive health PhD curriculum: A qualitative research
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Enhancing the quality and dynamicity of higher education programs requires continuous evaluation of curriculums. Reproductive health PhD program was established in 2006 in Iran while recommending that its curriculum be evaluated by assessing graduates’ performance in workplace and surveying students, faculty members and managers. This study aimed to explore challenges of the curriculum of reproductive health PhD program. Methods: Employing a qualitative content analysis approach and using purposive and sometimes opportunistic sampling, experiences and viewpoints of 33 graduates and students of reproductive health PhD program, educational managers and reproductive health board members about the curriculum of reproductive health PhD program were collected through individual interviews and notes in 2014-15. Data were transcribed and important expressions were coded. Classification of similar codes led to preliminary categories. Five main categories were extracted by further classifications. Results: The five main categories included inadequacy of course topics and contents, challenges of student education, failure in realizing curriculum goals, long research period, and ambiguity in graduates’ professional status were appeared; each of these included various subcategories. Conclusion: Results showed that the curriculum of reproductive health PhD program required revisions to meet the program’s mission and designing courses such as sexual health and reinforcing the clinical nature of the program were necessary. Moreover, the results emphasized that the establishment of an independent educational department of reproductive health for managing higher education affairs and greater supervision of the reproductive health board on educational affairs was necessary. Furthermore, reproductive health specialists should be employed in different positions to meet society’s reproductive health needs.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
شهناز کهن | shahnaz kohan
مسعود بهرامی | masoud bahrami
میترا ملایی نژاد | mitra molaei nezhad
فریبا حقانی | fariba haghani
فریبا طالقانی | fariba taleghani
زیبا تقی زاده | ziba taghi zadeh
مهشید عبدی شهشهانی | mahshid abdi shahshahani
school of nursing amp;amp; midwifery, isfahan university of medical sciences, isfahan, iran.
گروه مامایی و بهداشت باروری، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-629-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات