این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۶۱-۷۵

عنوان فارسی تدوین استانداردهای آموزشی پایه‌ برای منابع آموزشی و کمک آموزشی برای دوره کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت‌های ویژه نوزادان: گزارش یک مطالعه دلفی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: بکارگیری امکانات و فضاهای مناسب و استاندارد شده آموزشی می‌تواند تضمین‌کننده برنامه آموزشی اثربخش باشد. هدف این مطالعه، تدوین استانداردهای آموزشی پایه منابع آموزشی و کمک آموزشی دوره کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت‌ ویژه نوزادان بود. روش‌ بررسی: مطالعه توصیفی- پیمایشی حاضر به روش دلفی با مشارکت 40 صاحب‌نظر در رشته پرستاری مراقبت ویژه نوزادان از سراسر ایران در سال 1393 انجام شد. صاحبنظران شامل متخصصین نوزادان و آموزش پزشکی، مدیران آموزشی، اساتید پرستاری کودکان، سرپرستاران بخش مراقبت ویژه نوزادان، دانشجویان و دانش‌آموختگان پرستاری مراقبت ویژه نوزادان، به روش مبتنی بر هدف انتخاب شدند. مرحله اول، استانداردهای آموزشی مرتبط (24 گویه) از طریق مرورگسترده جمع‌آوری و در مرحله دوم طی سه دور به نظرسنجی گذاشته شد. دور اول و دوم به صورت تشکیل نشست با مشارکت 20 صاحبنظر از دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دور سوم با ارسال ایمیل به 40صاحب‌نظر از سراسرکشور انجام شد. داده‌های دور اول با استفاده از میانگین و درصد و دوردوم و سوم با شاخص اعتبار محتوا و نسبت اعتبار محتوا تحلیل شد. نتایج: در دور سوم 10 استاندارد آموزشی پایه برای دوره کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت‌های ویژه نوزادان مورد توافق قرارگرفت. محورهای استانداردها شامل کلاس‌های آموزشی نظری و مرکز مهارت‌های بالینی مجهز، کارگاه آموزشی، محیط آموزشی مبتنی بر جامعه، تعداد کافی تخت‌های بخش مراقبت ویژه نوزادان، کتاب‌های تخصصی/سالن مطالعه دانشکده و بیمارستان، اینترنت وایرلس، اشتراک بانک‌های اطلاعاتی، تریای فعال و فرایند مصوب پژوهشی بود. نتیجه‌گیری: یافته‌ها می‌تواند برای ارزیابی امکانات آموزشی دانشکده‌های مجری دوره کارشناسی ارشد مورد استفاده قرار گرفته و الگوی مناسبی برای استانداردسازی سایر رشته‌ها باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Developing basic educational standards for educational resources for master's degree program in 'nursing neonatal intensive care': Report of a Delphi study
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Using the adequate and standardized educational facilities and spaces can ensure effective educational program. The purpose of the current study was developing basic educational standards for master's degree program in 'nursing neonatal intensive care'. Methods: This study is a descriptive study used Delphi approach to conduct with the participation of 40 experts in nursing neonatal intensive care from all over Iran in 2014. The study population consisted of neonatologists and medical professionals, administrators of educational department, faculties of pediatrics department, head nurses of neonatal intensive care unit, students and graduates of course in nursing neonatal intensive care were selected purposively. Firstly, the educational standards (24 items) were gathered with extensive review and secondly, experts commented to questionnaire in three rounds. The first and second rounds were performed in a meeting with participation of 20 experts from Mashhad University of Medical Sciences and the third round was performance through sending emails to 40 experts from all over Iran. Results: In the third round, 10 basic education standards for students of master's degree program in 'nursing neonatal intensive care' unit have been agreed. The standards included theoretical training classes, equipped center for clinical skills, educational workshops, evidence-based learning environment, sufficient number of beds for neonatal intensive care unit, specialized books/ study hall school and hospital, wireless Internet, shared databases, and research approved process. Conclusion: These findings can be used to evaluate the educational resources in schools, which had courses of sciences degrees and it can be a good pattern for the standardization of other majors.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مریم قربان زاده | maryam ghorban zadeh


سید رضا مظلوم | seyed reza mazloum
medical surgical department, nursing and midwifery faculty, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
مربی پرستاری، دانشجوی دکترای آموزش پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیفات مراقبت مبتنی بر شواهد، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

طیبه ریحانی | tayebeh reyhani

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

مهری یاوری | mehri yavari


حسن بسکابادی | hasan bosk abadi



نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-609-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات