این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۷۶-۹۰
عنوان فارسی
دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از نقش برنامهدرسی پنهان در انتقال ویژگیهای حرفهایگری: یک تحقیق کیفی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: پژوهشها نشان میدهد که حرفهایگری در علوم پزشکی مورد تهدید بوده و نیاز به یک مداخله آموزشی مناسب دارد؛ برنامه درسی پنهان نقش بسیار مهمی در انتقال ارزشهای حرفهایگری ایفا میکند و اغلب صاحبنظران برنامه درسی به این نتیجه رسیدند که تاثیرات برنامه درسی پنهان از بعد آموزشی به ویژه در انتقال ارزشها و هنجارها به مراتب قویتر از برنامه درسی آشکار میباشد. روش بررسی: در یک مطالعه کیفی، از نوع تحلیل محتوا، 15 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به صورت فردی و 9 نفر از دانشجویان به صورت گروهی مورد مصاحبه نیمه ساختاریافته قرار گرفتند. مشارکتکنندگان در این مطالعه دانشجویان کلیه رشتههای پزشکی، پرستاری، مامایی، هوشبری و اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بودند. تحلیل دادهها به روش تحلیل محتوا در هفت گام انجام گرفت. دقت و صحت دادهها از روشهای مختلف مورد تائید قرار گرفت. نتایج: ازکدگذاری ودستهبندی دادههای حاصل دانشجویان به سه مضمون اصلی «ارتباطات»، «اصول، قوانین و مقررات» و «جو حمایتی» به عنوان نقش برنامه درسی پنهان در انتقال ویژگیهای حرفهایگری اشاره نمودند. نتیجهگیری: ساختار سازمانی نامناسب در سطح سیستمهای سلامت، مانعی جدی در مسیر حرفهایگری ایجاد کرده است. بر اساس یافتهها داشتن ارتباط مناسب و همچنین برخورداری از سیستم تشویق و حمایت و داشتن قوانین مشخص تسهیلکننده حرفهایگری و نارساییهای سیستم سازمانی و مدیریتی وزارت بهداشت و سیستم آموزشی و عدم توجه به برنامه درسی پنهان در انتقال ویژگیهای حرفهایگری جزء موانع حرفهایگری میباشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
برنامه درسی پنهان، حرفهایگری، تحلیل محتوای کیفی
عنوان انگلیسی
Students' view of the hidden curriculum in the transmission characteristic of professionalism in Bushehr University of Medical Science: A qualitative study
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Researches show that medical professionalism is threatened and it is needed a proper educational intervention. Hidden curriculum plays a very important role of transmission of professional values. Most of expert curriculum planners found that the effects of the hidden curriculum of education from the educational dimensions, in particular, in transmission of values and norms is far more powerful than the obvious curriculum. Methods: In this qualitative content analysis, 15 students individually and 9 students in one group were selected in Bushehr University of Medical Sciences and semistructures interview was done. Participants of this study were medical students, nursing and midwifery students, operating room and anesthesia students in Bushehr University of Medical Sciences. Data were analyzed by using content analysis in seven steps. The accuracy of data was confirmed from various methods. Conclusion: After coding and categorizing the obtained data, the students mentioned to the three main themes as the hidden curriculum role in transition of professional characteristic. These three main roles were "communication", "principles, laws and regulations" and "supportive atmosphere". Results: Inappropriate organizational structure in the health system created some serious obstacles in the paths of professionalism. Based on the findings, some factors were considered as facilitating professionalism. They included having a good relationship, having encouragement and support system, and having the rules facilitate professionalism and organizations as well as organizational and managerial failures of Ministry of Health, educational system and lack of attention to the hidden curriculum in the transfer of professionalism were considered as inhibitors.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهسا شریف جعفری | mahsa sharif jafari
محمد رضا یزدانخواه فرد | mohamad reza yazdan khah fard
gerash university of medical science, shiraz, iran.
مربی پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر (Bushehr university of medical sciences)
مریم روانی پور | maryam ravani pour
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر (Bushehr university of medical sciences)
نیلوفر معتمد | niloufar motamed
شهناز پولادی | shahnaz pouladi
جواد احمدلو | javad ahmad lou
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-639-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات