این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۲۸۶-۲۹۳

عنوان فارسی شناسایی تأثیر ساخت‌شناختی بر سکوت کلاسی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: سکوت کلاسی و دانش تخصصی و عمومی فراگیران بر کیفیت آموزش مؤثر می‌باشد. پژوهش حاضر به‌منظور بررسی تأثیر ساختارشناختی بر بروز رفتار سکوت در کلاس‌های درس صورت پذیرفت. روش بررسی: مطالعه حاضر در نمونه‌ای 382 نفری از جامعه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد که به شیوه تصادفی طبقه‌ای انتخاب شده بودند در سال تحصیلی 94-93 انجام گردید. جهت جمع‌آوری داده‌ها در این مطالعه توصیفی، از دو پرسشنامه محقق‌ساخته با 14 و 11 سؤال برای جمع‌آوری داده‌ها به ترتیب در ارتباط با وضعیت سکوت کلاسی و ساخت‌شناختی استفاده شد. روایی پرسشنامه‌ها پس از طی فرآیند روانسنجی به تأیید رسید. پایایی آنها با روش آلفای کرونباخ برای سکوت کلاسی، 91/0 و برای ساخت‌شناختی، 81/0 محاسبه گردید. داده‌ها به روش مدل‌سازی معادلات ساختاری و به کمک نرم‌افزار 3.2.1PLSSmart مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج: بر اساس یافته‌های این پژوهش، ساخت‌شناختی، 66 درصد تغییرات سکوت کلاسی را تببین می‌کرد و مدل از قدرت پیش‌بینی نسبتاً بالایی برخوردار است. نتیجه‌گیری: ساخت‌شناختی فراگیران در مشارکت آنها در کلاس درس و یا بروز رفتار سکوت کلاسی مؤثر است. بنابراین، برای بهبود کیفیت آموزش و مشارکت فراگیران در فرآیند آموزش می‌بایست بیش از گذشته بر اهمیت مطالعه عمومی و کیفیت و شیوه صحیح مطالعه تخصصی تأکید نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ساختارشناختی، سکوت کلاسی، مدل‌سازی معادلات ساختاری

عنوان انگلیسی The effect of cognitive structure on class silence
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Class silence behavior, specialized and public knowledge are effective in the quality of education. The aim of this study was to evaluate the effect of cognitive structure on class silence of university classes. Methods: This study was done on a sample of 382 students from the community of students of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences. They were selected by a stratified random sampling in 1393-94. This descriptive study was done with 2 researcher-made questionnaires with 14 and 11 questions for class silence and cognitive structure, respectively. The validity of the questionnaires was confirmed after a psychometric process. Their reliability was calculated with Cronbach's alpha. The Cronbach's alpha was 0.91 for class silence and it was 81% for cognitive construction. Data were analyzed with Structural Equation Modeling by Smart PLS 3.2.1. Results: According to the results of this study, cognitive structure, determined 66% of the changes in class silence. This model had a relatively high predictive power. Conclusion: Learners cognitive structure is effective in their class participation and class silence behavior. To improve the quality of education and class participation of learners in teaching processes it must be more emphasized on general study and quality and the efficient way of specialized study.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رضا بهنام فر | r behnamfar
دکترای مدیریت آموزشی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی - درمانی شهید صدوقی، یزد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)

فرشیده ضامنی | f zameni
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی ساری (Islamic azad university of sari)


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-274-4&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات