این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۳۰۹-۳۱۷
عنوان فارسی
بررسی مقایسهای تأثیرآموزش درمانگاهی کارورزان پزشکی برروی رضایتمندی بیماران مراجعهکننده به درمانگاههای داخلی بیمارستان امامخمینی(ره) تهران
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: این مطالعه با هدف بررسی تأثیر شرایط آموزش کارورزان پزشکی در درمانگاههای داخلی برروی میزان رضایتمندی بیماران انجام شده است. روش بررسی: این مطالعه مقطعی-توصیفی میباشد که تعداد 200 نفر از بیماران سرپایی مراجعه کننده به کلینیک داخلی بیمارستان امام خمینی تهران بهصورت نمونهگیری انتخاب شدند و به دو گروه ویزیت مستقیم توسط پزشک متخصص و ویزیت ابتدا توسط کارورز و سپس پزشک متخصص تقسیم شدند. از پرسشنامه محقق ساخته که پایایی و روایی آن تایید شده بود، جهت بررسی میزان رضایتمندی بیماران استفاده شد. دادهها با آزمون t مستقل و T-test زوج (مقایسه قبل و بعد در یک گروه) آنالیز شدند. نتایج: نتایج نشان داد که بیماران از حضور، معاینه و عملکرد کارورزان پزشکی در درمانگاهها راضی هستند و بر معاینه توسط پزشک به تنهایی ترجیح میدهند (55/13t= و 001/0>p). از لحاظ آماری از بین ابعاد رضایتمندی بیمار (رعایت ادب) (99/1t= و05/0p<) در بین بیمارانی که توسط پزشک ویزیت شدند بهطور معناداری بیشتر از بیمارانی است که توسط کارورز و سپس پزشک ویزیت شدند. نتیجهگیری: آموزش کارورزان پزشکی در درمانگاههای داخلی بیمارستانها میتواند راهبرد موثری بر میزان رضایتمندی بیماران از درمان باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش درمانگاهی، کارورزان پزشکی، رضایتمندی بیماران
عنوان انگلیسی
Medical student training and patient satisfaction in the internal medicine clinics of Imam Khomeini Hospital
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: The aim of this study was to investigate the effect of Medical Student Training on patients satisfaction referred to the internal medicine clinics. Methods: This is a cross sectional descriptive study. 200 outpatients referred to the internal medicine clinic Imam Khomeini Hospital were selected by convenient sampling. The participants were divided into two groups. The group which firstly visited by a specialist and the group which firstly visited by intern and then a specialist. In this study, researcher made questionnaire was used for measuring the patient satisfaction. Data were analyzed by using one-sample t-test, independent t-test and pair-t test. Results: The finding showed that patients are satisfied of the presence and performance of medical interns in clinics and they preferred to be visited by intern and a specialist rather than only by a specialist (p< 0.001, t=13.55). The satisfaction scores of the patients in the areas of description of personal issues, a doctor knowledge, involvement in treatment decisions, feeling of visitor comfort and understand the patient's feeling visited by an intern were higher than those who were visited by only a doctor. Also, the mean scores of the patient satisfaction in the dimensions of asking questions, understandable given information, complete treatment, compliance of respectable and understand competence of given information in patients who were visited by only a doctor were more than the patients who were visited by an intern (p< 0.05, t= 1.99). Conclusion: It can be concluded that the training medical students in internal medicine clinic of hospitals can be an effective strategy for the rate of satisfaction level of patients from their treatment.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Clinical Training, Medical Interns, Patients Satisfaction
نویسندگان مقاله
ترانه درمحمدی طوسی | t dormohammadi toosi
استادیار بخش روماتولوژی، بیمارستان ولیعصر، مجتمع بیمارستانی امام خمینی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
علی خلوت | a khalvat
استاد بخش روماتولوژی، بیمارستان ولیعصر، مجتمع بیمارستانی امام خمینی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
سید رضا نجفی زاده | sr najafizadeh
استادیار بخش روماتولوژی، بیمارستان ولیعصر، مجتمع بیمارستانی امام خمینی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
فاطمه شهبازی | f shahbazi
استادیار گروه زیست شناسی، دانشگاه پیام نور، ایران
زهرا خزاعی پور | z khazaeipour
استادیار مرکز تحقیقات ضایعات مغزی نخاعی- مجتمع بیمارستانی امام خمینی- دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-554-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات