این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۳۱۸-۳۳۲
عنوان فارسی
ارائه مدل پیشبینی تعللورزی تحصیلی براساس ویژگیهای شخصیت و اهداف پیشرفت در میان دانشجویان دانشکده پرستاری
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: شناسایی عوامل تاثیرگذار بر تعللورزی تحصیلی بهعنوان یک آسیب روانشناختی رایج در محیطهای تحصیلی حائز اهمیت میباشد. لذا پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل پیشبینی تعللورزی تحصیلی براساس ویژگیهای شخصیت و اهداف پیشرفت انجام شد. روش بررسی: این مطالعه مقطعی تحلیلی برروی 258 نفر از دانشجویان دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شد که به روش نمونهگیری طبقهای نسبتی تصادفی انتخاب شده و به پرسشنامهای خودگزارشی شامل خرده مقیاسهای اهداف پیشرفت، ویژگیهای شخصیت و تعللورزی تحصیلی پاسخ دادند. نتایج: تجزیه و تحلیل داده های پژوهش نشان داد که ویژگی شخصیتی رواننژندی از طریق واسطهگری اهداف پیشرفت بر تعللورزی تحصیلی دانشجویان دارای اثر غیرمستقیم و مثبت میباشد. همچنین ویژگیهای شخصیتی برونگرایی، وظیفهمداری، توافقپذیری و گشودگی در تجربه از طریق واسطهگری اهداف پیشرفت بر تعللورزی تحصیلی دارای اثر غیرمستقیم و منفی هستند. نتیجهگیری: با توجه به یافتهها، برنامهریزان دورههای پرستاری باید با تدارک یک محیط با نشاط علمی، بستر شکلگیری ویژگیهای مثبت شخصیت را در دانشجویان به وجود آورده تا زمینه اتخاذ الگوی هدفگزینی مناسب و به تبع آن کاهش تعللورزی تحصیلی در آنان فراهم گردد. همچنین با اجرای سنجههای شخصیت و شناسایی عمیقتر رگههای درونی شخصیت فراگیران، میتوان آنها را از قرار گرفتن در معرض آسیبهای روانشناختی مانند تعللورزی تحصیلی دور نگه داشت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A model for predicting academic procrastination based on personality traits and achievement goals among school of nursing students
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Identifying affecting factors on academic procrastination is considered as a common psychological trauma in academic environments. Thus, this study aimed to provide a model predicts academic procrastination on the basis of personality traits and achievement goals. Methods: This cross sectional analytic study consisted of 258 students of faculty of nursing, Shiraz University of Medical Sciences who were chosen via randomized stratified ratio sampling and answered to a self-report questionnaire consisted of achievement goals, personality traits, and academic procrastination. Results: Analyzing the data showed that a neurosis personality trait had an indirect and positive effect on students’ academic procrastination. Also, the personality traits such as extraversion, consciousness, agreeableness and openness to experience had an indirect and negative effect on students’ academic procrastination. Conclusion: According to the findings, planners of nursing courses should provide a fresh scientific environment to create a bed for formation of positive personality traits in students so that they can provide a context for adopting an appropriate goal-setting pattern, and in turn, reducing academic procrastination. As well, with the implementation of personality measures and deeper understanding of the inner characteristics of learners’ personality, they can be kept safe from exposure to psychological traumas such as academic procrastination.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
احمد رستگار | a rastegar
department of education, payame noor university. tehran, iran
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
سعید طالبی | s talebi
department of education, payame noor university. tehran, iran
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
محمد حسن صیف | mh seif
department of education, payame noor university. tehran, iran
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-602-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات