این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۱۸۸-۱۹۸
عنوان فارسی
عوامل موثر برانتخاب دانشگاههای خارجی جهت تحصیل از دیدگاه دانش آموختگان خارج از کشور
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: هدف این مطالعه تعیین عوامل مؤثر بر ترجیح تحصیل در دانشگاههای خارج از کشور از دید دانشآموختگان خارج از کشور میباشد. روش بررسی: این مطالعه توصیفی-تحلیلی که بهصورت مقطعی در سال1392بر روی160 نفر از دانش آموختگان مراجعه کننده به مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت و مرکز بینالمللی همایشهای نهاد ایران انجام گرفت. دادهها از طریق پرسشنامه پژوهشگر گردآوری شد. همسانی درونی سوالات در تمام خرده مقیاسها با مقدار آلفای کرونباخ بیش از 70/0 تایید شد. جهت بررسی عوامل اصلی تاثیرگذاریبر ترجیح تحصیل در خارج از کشور با آزمون تیتک نمونهای و تعیین اولویت هر یک از عوامل از آزمون فریدمن استفاده شد. یافتهها: بیشتر افراد مورد مطالعه مردان (3/64%) بودند. میانگین تاثیر عوامل علم و فناوری91/2 و میانگین تاثیر عوامل مربوط به جذب دانشجو83/1 بود. تاثیرگذاری عوامل مربوط به جذب دانشجو، عوامل اجتماعی و فرهنگی، عوامل علم و فناوری و عوامل اقتصادی برترجیح تحصیل در دانشگاههای خارج از کشور از دید دانش آموختگان از لحاظ آماری معنیدار بود (001/0> p-value). نتیجهگیری: یافتههای نشان داد که در بین عوامل اصلی ترجیح تحصیل دانش آموختگان در خارج از کشور عوامل علم و فناوری بیشترین تاثیر و عوامل مربوط به جذب دانشجو کمترین تاثیر را بر ترجیح تحصیل در خارج از کشور دارد و عامل امکانات بیشتر اینترنتی و عدم وجود محدودیت دسترسی به سایتها مهمترین عوامل در بین مقولههای علم و فنآوری برای ترجیح تحصیل دانش آموختگان در خارج از کشور بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Factors affecting Preference to select foreign universities for studying view points of graduated students from abroad universities, 2014
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: The aim of the study was to determine the effective factors on choosing universities and countries abroad for studying by graduated students. Method: It was a descriptive-analytical study. This study was performed on 160 graduates who referred to the Center for Educational Services, Ministry of Health and Medical Education and International Conference Center of Iran during the year 2013. The data were gathered through the questionnaire prepared by the researcher. The internal consistency of the questionnaire in all of the subscales was confirmed using Cronbach alpha and it was more than 7%. To determine the main factors affecting on preferences in studying abroad, single-sample T-test and to determine the priority of each factor Friedman test was used. Results: Most of the participants (%64.3) were males. The average impact of science and technology factors was 2.91 and the average impact of factors related to admitting students was 1.83. The impact of factors related to student admission, social and cultural factors, science and technology and economic factors on the preference of studying in universities abroad on the perspective of graduates were meaningful (P-value 0.001). Conclusion: The findings of this study revealed that among main factors of preferences of graduates about studying abroad, science and technology factors had the highest impact and the student admission factor had the lowest impact. Among the science and technology factors, the factors related to more facilities on the Internet access and lack of restriction on accessing to sites were the most important factors for studying abroad. .
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Abroad graduation, selective factors, foreign universities.
نویسندگان مقاله
محمدعلی حسینی | ma hosseini
university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
دانشیار، دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
پرستو نهاوندی | p nahavandi
shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran
کارشناسی ارشد، رشته آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
سلیمان احمدی | s ahmady
shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran
استادیار، دکتری تخصصی آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
زینب مقدمی فرد | z moghadamifard
iran ministry of health and medical education, tehran, iran
کارشناسی ارشد، رشته آمار زیستی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-468-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات