این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۱۹۹-۲۰۷

عنوان فارسی میزان آشنایی و دانش اعضای هیأت‌ علمی نسبت به تهیه سوالات امتحانی در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
چکیده فارسی مقاله مقدمه: با بررسی آگاهی اعضای هیأت‌علمی نسبت به اصول تهیه سوالات امتحانی می‌توان به دست اندرکاران در بهبود و ارتقای کیفیت آزمون‌ها در دانشگاه کمک کرد. این مطالعه با هدف بررسی میزان آگاهی اعضای هیأت‌ علمی در ارتباط با تهیه سوالات چند گزینه‌ای در دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز در سال 1393 انجام شد. روش‌بررسی: در این مطالعه توصیفی مقطعی میزان آگاهی200 نفر از اعضای هیأت علمی غیر بالینی در ارتباط با طراحی سوالات چند گزینه‌ای مورد بررسی قرار گرفت. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ای بود که روایی آن توسط کارشناسان تایید و پایایی آن نیز با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ725/0 تعیین شد. داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آمار توصیفی و تحلیلی آنالیز شد. یافته‌ها: میانگین نمره آشنایی اساتید با اصول تهیه سوالات چند گزینه‌ای1/3±62/17 از حداکثر24 و میانگین مجموع نمره دانش اساتید با اصول تهیه سوالات چند‌گزینه‌ای7/1±02/4 از حداکثر 9 بود. آزمونt نشان داد که بین آشنایی اساتید به تفکیک جنس و رتبه علمی، تفاوت معنی‌دار آماری وجود دارد (05/0p<). اما بین دانش اساتید به تفکیک جنس و رتبه علمی تفاوت معنی‌دار آماری مشاهده نشد (05/0p>). نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد میزان آشنایی و آگاهی اعضای هیأت‌ علمی با اصول تهیه سوالات چند‌گزینه‌ای در دانشگاه مطلوب نمی‌باشد. با توجه به اهمیت و نقش آزمون‌های چند‌گزینه‌ای در ارزشیابی دانشجویان و تأثیر‌گذاری دوره‌های آموزشی بر ارتقای کیفیت آزمونها برگزاری این دوره‌ها برای اساتید، توصیه می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سوالات چند‌گزینه‌ای، اعضای هیأت‌علمی، آگاهی

عنوان انگلیسی Familiarity and Knowledge of Academic Faculty Members Toward Preparation of MCQ Tests in Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Awareness of faculty members towards the preparation of multiple-choice questions (MCQ) tests could help the educational staffs in improving and enhancing the quality exam questions at the university. The present study was performed with the aim of evaluating the awareness of faculty members about preparation of MCQ tests in Jundishapur University was evaluated in 2014. Methods: In this descriptive cross-sectional study, the familiarity rate of 200 faculty members about preparation of MCQ tests were evaluated. Data were gathered using a questionnaire that its validity was confirmed by experts and its reliability was determined by Cronbach's alpha (0.725). The data were analyzed by descriptive and analytical statistics and using SPSS software. Results: The mean score of “familiarity rate” with preparation of MCQ tests was 17.62 (from 24) and mean score of "knowledge rate" was 4.02 (from 9). The t-test indicated that the significant differences existed between the “familiarity rate” of faculty members according to sex and grade (p< 0.05). However, no significant difference was observed between the “knowledge rate” of faculty members in terms of sex and grade (p>0.05). Conclusion: The results showed that the “familiarity and knowledge rate" of faculty members about preparation of MCQ tests at the University was not desirable. Given the importance of MCQ tests in the evaluation of students and the effectiveness of the quality of exam raining courses offered at the faculty members.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Exam questions, MCQ tests, Awareness

نویسندگان مقاله عبدالحسین شکورنیا | ah shakurnia
jundishapur university of medical sciences, ahvaz, iran
کارشناس ارشد ایمنی شناسی، مربی گروه ایمنی شناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)

مریم اسلمی | m aslami
educational development center, ahvaz jundishapur university of medical sciences, ahvaz, iran
دانشجوی . رشته آموزش پزشکی، کارشناس مرکز مطالعات دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز، اهواز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-181-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات