این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۲۲۷-۲۳۶

عنوان فارسی بررسی سطح اضطراب امتحان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و ارتباط آن با ویژگی‌های جمعیت‌شناختی در سال ۱۳۹۳
چکیده فارسی مقاله مقدمه: یکی از شایعترین مشکلات روانی در بین دانشجویان، اضطراب امتحان است که می‌تواند عملکرد فرد را مختل کند و منجر به عدم موفقیت در امتحان گردد، لذا این مطالعه با هدف تعیین میزان اضطراب امتحان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و عوامل مرتبط با آن انجام شد. روش‌بررسی: این مطالعه توصیفی– تحلیلی بر‌روی510 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به روش نمونه‌گیری آسان در سال1393 انجام شد. در این پژوهش، ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه 25 سوالی اضطراب امتحان بود. داده‌ها‌ی جمع‌آوری شده توسط نرم افزار SPSS نسخه 16 و آزمون‌های t، آنالیز واریانس و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: در این پژوهش198 دانشجو(8/38درصد) اضطراب امتحان خفیف، 140 دانشجو (5/27درصد) اضطراب امتحان متوسط و172 دانشجو (7/33درصد) اضطراب امتحان شدید داشتند. تفاوت بین میانگین اضطراب امتحان در رشته‌های تحصیلی مختلف معنی‌دار بود (05/0P<) و دانشجویان رشته مامایی در مقایسه بـا دانشجویان سایر رشته‌ها استرس بیشتری را تجربه می‌کردند. بین متغیرهای جنس، محل سکونت، سن و معدل کل دانشجویان با اضطراب امتحان رابطه معنی‌داری مشاهده شد (05/0P<). اما بین متغیر‌های تاهل، شغل والدین، ورودی نیمسال و اشتغال دانشجویان با اضطراب امتحان ارتباط معنی‌داری مشاهده نشد (05/0P>). نتیجه‌گیری: با توجه به میزان بالای اضطراب امتحان در بین رشته‌های مختلف پزشکی، و با در نظر گرفتن تأثیر منفی این نوع از اضطراب بر عملکرد تحصیلی دانشجویان، لزوم بکارگیری خدمات روان‌شناسی و مشاوره و شناسایی علت بروز، و برنامه‌ریزی جهت تعدیل آن پیشنهاد می‌گردد. بدیهی است که در این‌راستا باید به گروه‌های دارای بیشترین خطر چون دانشجویان زن رشته مامایی‌ توجه بیشتری معطوف گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اضطراب امتحان، امتحان، دانشجویان علوم پزشکی

عنوان انگلیسی Evaluation of Exam Anxiety Level among Kermanshah University of Medical Sciences Students and its Association with Demographic Characteristics in 2014
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Test -anxiety is one of the most common mental health problems among the students that can impair performance and leads to failure of the exam. So, this study aimed to determine the rate of exam-anxiety among Kermanshah University of Medical Sciences' students. Methods: This cross sectional-analytic study was conducted on 510 students of Kermanshah University of Medical Sciences by convenience sampling method in 2014. In this study, data collection tool was Test-Anxiety questionnaire includes 25 questions. Data were analyzed with the Pearson correlation and t-test using SPSS 16 software. Results: 198 students (38. 8%) had mild exam-anxiety, 140 students (27. 5%) moderate exam-anxiety and 172 students (33. 7%) had severe exam-anxiety. The difference between the mean of anxiety scores was significant at various fields of study (P < 0. 05). Midwifery students experienced more stress in comparison with the students of other fields. There was a significant relationship between exam anxiety level, and the variables of gender, location, age and total grades average of students (P< 0/05). There was not a significant relationship between exam anxiety level and marital status, parental occupation, semester entrance and employment of students. Conclusion: Due to the high level of exam anxiety among the different fields of medicine as well as the negative effect of this type of anxiety on academic performance of students, the necessity of the use of psychological services, counseling, identification of causes of anxiety, and planning for decreasing this problem was recommended. Obviously, in this regard, more attention should be paid to the highest-risk groups such as female midwifery students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Test Anxiety, Test ,Medical Students, Anxiety

نویسندگان مقاله محمد مهدی محمدی | mm mohammadi
department of nursing, students research committee, kermanshah university of medical sciences, kermanshah, iran
دانشجوی کارشناسی پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (Kermanshah university of medical sciences)

شیما پرندین | sh parandin
department of psychology, eslam abad branch, islamic azad university, eslam abad gharb, iran
گروه روانشناسی، واحد اسلام آباد غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلام آباد غرب، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اسلام آباد غرب (Islamic azad university of islamabad gharb)


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-552-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات