این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۲۳۷-۲۴۵

عنوان فارسی تأثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر سلامت روان دانشجویان جدیدالورود دانشگاه علوم پزشکی ایلام در سال ۱۳۹۱
چکیده فارسی مقاله مقدمه: تغییرات سریع اجتماعی- فرهنگی، تغییر ساختار خانواده و تغییر سبک زندگی، انسان‌ها را با مسائل گوناگون روبه‌رو می‌کند. مقابله با این تغییرات نیازمند توانمندی‌های روانی- اجتماعی است و نیازهای زندگی امروزه، نقش تعیین‌کننده تأمین سلامت روان افراد برای همگام ‌شدن با این تغییرات را بیش از پیش مشخص می‌نماید. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر سلامت روان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایلام انجام شده است. روش بررسی: پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی با استفاده از طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون است. در این پژوهش 61 نفر از دانشجویان جدیدالورود سال1391 با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند که از این تعداد 34 نفر در گروه آزمایش و 27 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. برای جمع‌آوری داده‌ها، پرسشنامه سلامت عمومی‌ گلدبرک مورد استفاده قرار‌گرفت. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارSPSS ویرایش20 و آزمون‌های کوواریانس تک ‌متغیری (برای بررسی کلی سلامت روان)، چند متغیری (برای بررسی زیرمقیاس‌های سلامت روان) وt زوجی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج نشان ‌داد‌ که، براساس آنالیز کوواریانس تک‌ متغیره، بین دو گروه آزمایش و کنترل در مقیاس‌های نشانگان جسمانی (002/0p=)، نشانگان نارسا کنش‌وری اجتماعی (001/0p=) و نشانگان افسردگی (048/0p=) ارتباط معنی‌دار بود، ولی در مقیاس نشانگان اضطرابی (174/0p=) ارتباط معنی‌دار نبود. آنالیز کوواریانس چند متغیری نیز نشان داد، تفاوت بین زیر مقیاس‌های سلامت روان در گروه آزمایش و کنترل معنی‌دار بوده است (002/0p=). با توجه به آنالیز t زوجی در گروه آزمایش، مهارت‌های زندگی باعث کاهش میانگین نمرات پس از آزمون در مقایسه با نمرات پیش از آزمون در مقیاس‌های نشانگان جسمانی (001/0p=)، نشانگان اضطرابی (006/0p=)، نارسا کنش‌وری اجتماعی (017/0p=) و نشانگان افسردگی (001/0p=) شد. نتیجه‌گیری: آموزش مهارت‌های زندگی بر کاهش نمره سلامت روان دانشجویان تأثیر داشته است و آموزش این‌گونه مهارت‌ها باعث ارتقای عملکرد در دانشجویان جدیدالورود می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، مهارت‌های زندگی، سلامت روان، دانشجویان

عنوان انگلیسی The effect of life skills education on the mental health of First year student in Ilam university of medical science in 2013 year
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The rapid socio-cultural changes, i.e. changing the structure of the family and human lifestyle can change the humans with various issues. The deals with these changes require psycho-social abilities. In the present paper it had been reviewed the effect of educating life skills on the mental health of students of Ilam University of medical sciences. Methods: This is a quasi-experimental research using post and pre tests. In this study, 61 freshmen were selected through stratified random sampling method in 2013. From this population, 34 ones were in the experimental group and 27 in the control group. For data collection, the general health questionnaire of Goldberg was used. The data were analyzed using SPSS20 software. The univariate analysis of covariance and multivariate analysis of covariance and paired T-test were analyzed. Results: The results showed that based on univariate analysis there was a significant correlation between the experimental and control groups in the scales of physical symptoms (p = 0.002), social dysfunction symptoms (p = 0.001) and depression symptoms (p = 0.048), but there was not a significant relationship in the scale of anxiety symptoms (p = 0.174). Multivariate analysis of covariance showed that there are significance deference between the subscales of mental health in experimental and control groups (P=.002). According to the analysis of paired t-test in the experimental group, life skill decreased the mean of scores in posttest compared to the pretest in the scales of the physical (p=0.001), anxiety (p=0.006), social dysfunction (0.017) and depression (p=0.001). Conclusion: Life skills training had an effect on reducing the impact of students' mental health scores. Training of these kinds of skills causes the progress among the freshmen.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Education, Life skills, Mental Health, Student

نویسندگان مقاله لیلا ناصری | l naseri
prevention of psychosocial injuries research center, ilam university of medical sciences, ilam, iran
کارشناس ارشد علوم تربیتی، مرکز پیشگیری از آسیب های روانی اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایلام (Ilam university of medical sciences)

یسری عزیزپور | y azizpour
ilam university of medical sciences, ilam, iran
دانشجوی کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام. ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایلام (Ilam university of medical sciences)

محمد رضا صیدی | mr saiedy
ilam university of medical sciences, ilam, iran
پزشک عمومی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایلام (Ilam university of medical sciences)

ملوک رحمانی | m rahmani
ilam university of medical sciences, ilam, iran
کارشناس علوم تربیتی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایلام (Ilam university of medical sciences)

کورش سایه میری | k syaehmiri
prevention of psychosocial injuries research center, ilam university of medical sciences, ilam, iran
دانشیار آمار زیستی، مرکز پیشگیری از آسیب های روانی اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایلام (Ilam university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-531-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات