این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۲۴۶-۲۵۴

عنوان فارسی بررسی مقایسه‌ آموزش مبتنی بر تیم و روش سخنرانی بر فرآیند یادگیری-یاددهی دانشجویان پرستاری در درس پرستاری بیماری‌های داخلی جراحی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: این پژوهش با هدف مقایسه آموزش مبتنی ‌بر‌ تیم و روش سخنرانی بر‌فرآیند یادگیری-یاددهی دانشجویان پرستاری در درس پرستاری بیماری‌های داخلی جراحی انجام شد. روش‌بررسی: این مطالعه از نوع تجربی است که روی دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی شهید صدوقی یزد و میبد انجام شد. جامعه پژوهش، کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی ترم ششم دانشکده‌پرستاری‌یزد (48نفر) و دانشکده پرستاری میبد (28نفر) بود. میزان یادگیری دانشجویان از مباحث تدریس شده با شیوه سخنرانی با استفاده از آزمون چندگزینه‌ای و تدریس مبتنی‌بر ‌تیم با استفاده از آزمون چند‌گزینه‌ای ‌فردی، گروهی، مرحله استیناف و تکلیف گروهی اندازه‌گیری ‌شد. برای سنجش رضایتمندی پرسشنامه‌ ترجمه‌ شده با طیف لیکرت پنج درجه‌ای مورد‌استفاده‌ قرارگرفت. داده‌ها، توسط آزمون‌های آماری ‌(تی‌مستقل، تی‌زوجی و آنوا) و با نرم افزارSPSS ویرایش 17مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج بین میانگین نمره یادگیری دانشجویان گروه آزمون از روش تدریس مبتنی ‌بر ‌تیم در ارزیابی فردی (28/2±48/13) و گروهی (17/1±2/17) تفاوت معنی‌داری را نشان‌ داد (000/0=P) و میانگین نمره آزمون کلی با روش مبتنی ‌بر ‌‌تیم (98/0±84/17) بالاتر از میانگین آزمون با روش سخنرانی (31/2±16) بود. 100درصد دانشجویان معتقد بودند که یادگیری مبتنی‌ بر‌ تیم مهارت بین‌فردی و بین‌گروهی را در آن‌ها افزایش داده است. 7/97 درصد ذکر کردند که با این روش، محتوای درس را بهتر درک ‌کرده‌اند. کمترین میزان رضایت مربوط به یادگیر‌ی پیوسته در طول عمر2/51 درصد بود. نتیجه‌گیری: مطالعه حاضر نشان‌داد روش یادگیری مبتنی‌ بر ‌تیم باعث افزایش مهارت‌های ارتباطی و درک بهتر مفاهیم و تسهیل یادگیری در بیشتر دانشجویان شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روش تدریس‌، یادگیری مبتنی بر تیم، سخنرانی، دانشجویان

عنوان انگلیسی Survey compare team based learning and lecture teaching method, on learning-teaching process nursing student's, in Surgical and Internal Diseases course
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The effect of teaching methods on learning process of students will help teachers to improve the quality of teaching by selecting an appropriate method. This study aimed to compare the team- based learning and lecture teaching method on learning-teaching process of nursing students in surgical and internal diseases courses. Method: This quasi-experimental study was carried on the nursing students in the School of Nursing and Midwifery in Yazd and Meybod cities. Studied sample was all of the students in the sixth term in the Faculty of Nursing in Yazd (48 persons) and the Faculty of Nursing in Meybod (28 persons). The rate of students' learning through lecture was measured using MCQ tests and teaching based on team-based learning (TBL) method was run using MCQ tests (IRAT, GRAT, Appeals and Task group). Therefore, in order to examine the students' satisfaction about the TBL method, a 5-point Likert scale (translated questionnaire) (1=completely disagree, 2= disagree, 3=not effective, 4=agree, and 5=completely agree) consisted of 22 items was utilized. The reliability and validity of this translated questionnaire was measured. The collected data were analyzed through SPSS 17.0 using descriptive and analytical statistic. Result: The results showed that the mean scores in team-based learning were meaningful in individual assessment (17±84) and assessment group (17.2±1.17). The mean of overall scores in TBL method (17.84±0.98%) was higher compared with the lecture teaching method (16±2.31). Most of the students believed that TBL method has improved their interpersonal and group interaction skills (100%). Among them, 97.7% of students mentioned that this method (TBL) helped them to understand the course content better. The lowest levels of the satisfaction have related to the continuous learning during lifelong (51.2%). Conclusion: The results of the present study showed that the TBL method led to improving the communication skills, understanding the concepts and facilitate the learning process among students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Teaching Method, Lecture, Team-Based Learning, student

نویسندگان مقاله علی اکبر واعظی | aa vaezi
nursing and midwifry, shahid sadughi university of medical sciences, yazd, iran
استادیار ، گروه پرستاری ، دانشگده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید صدوقی یزد، یزد ، ایران

فاطمه عزیزیان | f azizian
iran university of medical sciences, tehran, iran
دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران ، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

جلیل کوهپایه زاده | j kopayehzadeh
department of medical education, iran university of medical sciences, tehran, iran
دانشیار، مرکز تحقیقات آموزش پزشکی و گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران ، تهران ، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-553-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات