این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۲۵۵-۲۶۲
عنوان فارسی
تأثیر یادگیری مبتنی بر الگوریتم بر تصمیمگیری بالینی دانشجویان فوریتهای پزشکی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: بهبود تصمیمگیری بالینی دانشجویان، یکی از مهمترین چالشهای آموزش پزشکی میباشد و روشهای متعددی برای ارتقاء این مهارت وجود دارد. هدف این مطالعه تعیین اثربخشی یادگیری مبتنی بر الگوریتم بر توانایی تصمیمگیری بالینی دانشجویان فوریت پزشکی بود. روش بررسی: در این مطالعه تجربی، 25 دانشجوی فوریت پزشکی بهصورت تصادفی به دو گروه یادگیری مبتنی بر الگوریتم (13=n) و کنترل (12=n) تخصیص یافتند. دانشجویان گروه یادگیری مبتنی بر الگوریتم، تشخیص و درمان در موقعیتها و مشکلات اورژانس پزشکی را با استفاده رویکرد الگوریتمی فرا گرفتند و آموزش در گروه کنترل، بدون استفاده از الگوریتمها و بهصورت سخنرانی اجرا شد. مدت زمان آموزش برای هر دو گروه سه ساعت (دو جلسه مجزا با فاصله یک روز) بود. و پس از اتمام مداخله، وضعیت تصمیمگیری بالینی با استفاده از سناریورهای بالینی و مقیاس خودکارآمدی تصمیمگیری بالینی ارزیابی شد. یافتهها: میانگین نمرات اخذ شده از سناریورهای بالینی در بین دانشجویان گروه آموزش مبتنی بر الگوریتم (67/1±)15/17 و گروه کنترل (63/2±)50/14 بود و این اختلاف از نظر آماری نیز معنیدار بود (99/2=t، 006/0=P). میانگین نمره مقیاس خودکارآمدی تصمیمگیری بالینی در گروه آموزش مبتنی بر الگوریتم (57/1)30/13 در گروه کنترل (05/3)32/10 بود و در این مورد نیز اختلاف معنیدار بود (01/3=t، 009/0=P). نتیجهگیری: یادگیری مبتنی بر الگوریتم در بهبود وضعیت تصمیمگیری بالینی موثر است و استفاده از الگوریتمها در کنار سایر روشهای آموزشی میتواند در ارتقاء مهارت تصمیمگیری بالینی دانشجویان به ویژه در فوریتهای پزشکی موثر باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Effect of Algorithm-Based Learning on Clinical Decision Making Abilities of Medical Emergency Students
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Improvement of students’ clinical decision making is one of the main challenges in medical education. There are numerous ways to improve these skills. The aim of this study was to examine the effect of algorithm-based learning on clinical decision making abilities of medical emergency students. Method: in this experimental study, twenty five medical emergency students were randomly assigned to algorithm based learning group (n=13) and control group (n=12). Student in algorithm-based learning group were educated the diagnosis and treatment of selected medical emergency situation with algorithmic approach. Education in the control group was conducted by a routine lecture, along with copies of educational content. Three-hour training period was held for both groups (two separate sessions with an interval day). After intervention, clinical decision making of the students in both group were measured by clinical scenarios and clinical decision making self-efficacy scale. Results: The mean of acquired scores from clinical scenarios among students in algorithm-based learning group was 17.50 (±1.67) and in the control group was 14.50 (±2.63). The differences was statistically significant (t=0.006, P=0.006). The students in algorithm-based learning group had better scores in the clinical decision making in terms of self-efficacy scale and it was 13.30 (1.57) and in the control group this mean was 10.32 (3.05). In this case, the differences was statistically significant (t=3.01, P=0.009). Conclusion: algorithm-based learning is effective in improvement of clinical decision making and applying of this method along with other educational methods could promote students’ clinical decision making especially in medical emergency situations.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حمید آسایش | h asayesh
paramedical department, qom university medical sciences, qom, iran
مربی، گروه فوریت های پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)
محمد پرورش مسعود | m parvaresh masoud
paramedical department, qom university medical sciences, qom, iran
مربی، گروه فوریت های پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)
علیرضا شعوری بیدگلی | a shouri bidgoli
paramedical department, qom university medical sciences, qom, iran
مربی، گروه فوریت های پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)
فاطمه شریفی فرد | f sharifi fard
anesthesiology department qom university medical sciences, qom, iran
مربی ،گروه هوشبری، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-551-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات