این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۱۱۹-۱۲۸
عنوان فارسی
تأثیر روش آموزشی مولتی منتورینگ بر صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: منتورینگ، به عنوان یک استراتژی نقش مهمی در توسعه حرفهای دانشجویان پرستاری دارد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر شیوه آموزشی مولتی منتورینگ بر صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری صورت گرفت. روش بررسی: در این مطالعه مداخله ای کلیه دانشجویان ترم 8 پرستاری دانشکده پرستاری خرم آباد در دو ترم متوالی بهصورت سرشماری انتخاب و به روش تصادفی ساده در گروه منتورشیپ و گروه روتین قرار گرفتند. نمونههای گروه منتورشیپ با همکاری دو منتور، کارآموزی در عرصه خود و نمونههای گروه کنترل به روش روتین و با حضور تمام وقت مربی دوره را به پایان رساندند. صلاحیت بالینی دانشجویان قبل و پس از 10 هفته از طریق پرسشنامه 6 بعدی صلاحیت بالینی تعیین و با استفاده از آمار توصیفی و آزمون تی مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. نتایج: نتایج آزمون تی زوجی قبل و بعد از مداخله در گروه منتورشیپ تفاوت معنیداری از نظر زیر مقیاس نمره آموزش و همکاری، و نمره کل صلاحیت بالینی نشان داد (05 / 0 > p ) . درحالیکه در گروه روتین قبل و بعد از مداخله از نظر نمره کل صلاحیت بالینی و زیر مقیاس های آن تفاوت معنیداری وجود نداشت (05 / 0 < p ). همچنین بعد از مداخله، تفاوت معنیداری بین دو گروه از نظر میانگین نمرات زیر مقیاسهای برنامهریزی و ارزشیابی مراقبت پرستاری، ارتباط بین فردی و نمره کل صلاحیت بالینی وجود داشت (05 / 0 > p ). نتیجهگیری : یافتههای این مطالعه نشان داد بکارگیری شیوه آموزشی مولتی منتورینگ منجر به ارتقاء صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری و افزایش رضایتمندی آنها از دوره آموزشی میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دانشجویان پرستاری، صلاحیت بالینی، منتورشیپ، آموزش بالینی
عنوان انگلیسی
Effect of Multi Mentoring Educational Method on Clinical Competence of Nursing Students
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Mentoring, as a strategy, plays an important role in professional development of nursing students . Hence, this study was aimed to determine the effect of multi-mentoring educational method on clinical competencies of 8th term nursing students. Methods: In this intervention study, all of 8th term nursing students of Khorramabad school of nursing in two consecutive term were selected through census method and divided into two groups of mentorship and control(routine) trough simple random method. The subjects in the mentorship group completed their field training with corporation of two mentors. The subjects in the control group done their training in the presence of a full-time instructor. Nursing student's clinical competence was measured before and 10 weeks after the intervention using the 6-dimension scale of clinical competencies. Furthermore, the mentor-ship group in regard with the study date were analyzed using descriptive statistics and T-test. Findings: The results of paired t-test demo instructed a significant difference in the sub-score of teaching-collaboration and total score of clinical competence (p< 0.05), whereas no significant difference was observed in the total score of clinical competence and its sub-scales in the control group(p>0.05). Moreover, significant difference was reported in the scores of planning/evaluation of nursing care, interpersonal relationship s well as total score of clinical competence between the two groups (p< 0.05). Conclusion: The finding of this study revealed that implementing multi-mentoring method can result in promoting nursing student’s clinical competence and increasing their satisfaction with the course.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
رضا حسین آبادی | r hosseinabadi
social determinants of health research center, lorestan university of medical sciences, khorramabad, iran.
مربی، گروه پرستاری، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی لرستان، خرم آباد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت
محمد غلامی | m gholami
department of nursing amp;amp; midwifery, lorestan university of medical sciences, khorramabad, iran.
استادیار، گروه پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، لرستان، خرم آباد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی لرستان (Lorestan university of medical sciences)
شورانگیز بیرانوند | sh biranvand
department of nursing amp;amp; midwifery, lorestan university of medical sciences, khorramabad, iran.
مربی،گروه پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، لرستان، خرم آباد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی لرستان (Lorestan university of medical sciences)
اکرم تاروردیان | a tarverdian
department of nursing amp;amp; midwifery, lorestan university of medical sciences, khorramabad, iran.
دانشجوی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی لرستان، لرستان، خرم آباد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی لرستان (Lorestan university of medical sciences)
خاطره عنبری | k anbari
social determinants of health research center, lorestan university of medical sciences, khorramabad, iran.
استادیار، عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-500-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات