این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۱۲۹-۱۳۷
عنوان فارسی
بررسی ارتباط خودکارآمدی پژوهشی و عملکرد پژوهشی در دانشجویان دانشکده دندانپزشکی یزد در سال ۹۳-۱۳۹۲
چکیده فارسی مقاله
مقدمه : دستیابی به پیشرفت و خودکفایی، در گـرو پـرداختن بـه تحقیــق و پــژوهش هدفمنــد و ســرمایهگــذاری بــرروی پژوهشــگران و دانشــجویان دانشگاههاست. مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط خودکارآمدی پژوهشی و عملکرد پژوهشی در دانشجویان و دستیاران دانشکده دندانپزشکی یزد در سال 93-1392 انجام شد. روشبررسی: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، دانشجویان سال آخر دندانپزشکی عمومی و تخصصی دانشکده دندانپزشکی یزد جامعه پژوهش را تشکیل دادند. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه خودکارآمدی پژوهشی و عملکرد پژوهشی جمعآوری گردید. دادهها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 16و آزمونهای T-test و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج: در مطالعه حاضر، 80 دانشجو با میانگین سنی67/4 ± 30/27 سال شرکت داشتند. 22 نفر(5/27%) از افراد شرکت کننده پسر و 58 نفر(5/72%) دختر بودند. میانگین کلی خودکارآمدی پژوهشی 62/27 ± 79/ 159و میانگین نمره عملکرد پژوهشی افراد مورد بررسی 37/16 ± 02/11 بود. نتایج نشان داد. بین مقیاس کلی خودکارآمدی پژوهشی با عملکرد پژوهشی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد(315/0= r ، 004/0 p-value= ). میانگین کلیه حیطه های خودکارآمدی پژوهشی بر حسب سن افراد مورد مطالعه(بجز در حیطه مهارتها و تبحرها) اختلاف معنیدار آماری نداشت(05/0< p ). میانگین نمره عملکرد پژوهشی برحسب سن افراد اختلاف آماری معنیداری را نشانداد(023/0 p-value= ). اختلاف آماری معنیداری بین میانگین نمره کل و نمره حیطههای هفتگانه خودکارآمدی پژوهشی و عملکرد پژوهشی با جنسیت افراد مورد مطالعه مشاهدهنشد(05/0< p ). نتیجهگیری: با توجه به همبستگی خودکارآمدی پژوهشی با عملکرد پژوهشی دانشجویان، آگاهی از سطح خودکارآمدی پژوهشی میتواند برنامهریزی بهتر، جهت ارتقا آن و به دنبالش عملکرد پژوهشی را در پی داشته باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خودکارآمدی پژوهشی، عملکرد پژوهشی، دانشجویان دندانپزشکی
عنوان انگلیسی
The Evaluation of Relationship between Self-efficacy in Research and Research Performance of Dental Student, of Yazd Dental College in 2014
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Achieve to maximum progress and improvement, just depends on addressing targeted research investment and investment of researchers and students. So, the present study was accomplished by the aim of evaluation of the relationship between self-efficacy in research and research performance of dental student of Yazd Dental College in 2014. Methods: In this cross-sectional study, all interns and assistants in Yazd Dental School were participated. The required data were collected by using the Self-efficacy in Research and Research Performance questionnaire plus demographic variables (age, sex and duration of using denture). The data were analyzed by SPSS ver.16 using ANOVA, T-test and Pearson's correlation coefficient. Results: In the present study, 80 students with the mean age 27.30±4.67 years were participated. Twenty-two students (27.5%) were males and 58 (72.5%) were females. The overall mean of self-efficacy in research was 159.79 ± 27.69. And the mean of research performance was 11.02 ± 16.37. The results showed that there was a significant and positive relationship between the overall scale of self-efficacy and research (p-value=0.004,r= .03). Based on the age, there was no significant difference in the mean score of self-efficacy in research in all aspects but in the areas of skills and expertise (p>0.05). There was a significant difference in the mean score of research performance in terms of the age(p-value=0.023). There was no statistical significant between the overall mean score and the score of seven parts of self-efficacy in research and research performance in the terms of sex (P>0.05). Conclusions: Regarding the association of self-efficacy in research with research performance of dental students, it can be stated that awareness of the level of self efficacy in research can lead to better planning for improving the research performance.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
عبدالرحیم داوری | ar davari
department of operative dentistry, shahid sadoughi university of medical sciences, yazd, iran.
استاد گروه ترمیمی و زیبایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)
علیرضا دانش کاظمی | ar danesh kazemi
department of operative dentistry, shahid sadoughi university of medical sciences, yazd, iran.
دانشیار گروه ترمیمی و زیبایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)
حسین عقیلی | h aghili
department of orthodontics, school of dentistry, shahid sadoughi university of medical sciences, yazd.
دانشیار گروه آموزشی ارتودنتیکس، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)
فاطمه مظفری | f mozafari
school of dentistry, shahid sadoughi university of medical sciences, yazd
دانشجوی دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-271-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات