این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۱۳۸-۱۴۹
عنوان فارسی
نقش دورنمای آینده شغلی بر انگیزش تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
چکیده فارسی مقاله
مقدمه : یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار بر موفقیت تحصیلی دانشجویان، انگیزش تحصیلی آنان میباشد . این پژوهش با هدف بررسی نقش دورنمای آینده شغلی بر انگیزش تحصیلی دانشجویان طراحی و اجرا گردید. روش بررسی : این تحقیق از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری کل دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال تحصیلی 93-92 را شامل میشود. نمونه مورد بررسی، براساس فرمول کوکران 285 مشارکت کننده به شیوه خوشهای تصادفی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. بهمنظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه، تصویرسازی ذهنی از شغل آتی و انگیزش تحصیلی استفاده شد. دادههای بهدست آمده به روش معادلهیابی ساختاری با کمک نرم افزار PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج : نتایج بدست آمده نشان داد که مدل از برازش خوبی برخوردار بوده و (تمامی مسیرهای مستقیم و غیر مستقیم به جز مسیر مستقیم تصویرسازی ذهنی از شغل آتی به بیانگیزشی معنیدار بوده و تأیید گردیدند(01/0> P )). نتایج نشان داد دانشجویان رشته هوشبری در مقایسه با دانشجویان پزشکی، بهداشت و علوم آزمایشگاهی از بیانگیزشی بالاتری بهرهمند هستند. دانشجویان اتاق عمل در مقایسه با دانشجویان پرستاری دارای انگیزش بیرونی بالاتری بودند. دانشجویان اتاق عمل در مقایسه با دانشجویان پزشکی از انگیزش درونی در سطح پایینتری برخوردار بودند. نتیجهگیری : با توجه به نتایج این پژوهش و نقش تصویرسازی ذهنی از شغل آتی بر انگیزش تحصیلی دانشجویان، توجه مدرسان و استادان بر فراهمسازی زمینه برای تصویرسازی دانشجویان از شغل آتی ضروری مینماید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تصویرسازی ذهنی، انگیزش تحصیلی، دانشجو، شغل
عنوان انگلیسی
The Role of the Future Career Prospects in Students’ Educational Motivation of Birjand University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction : One of the important factors affecting on students’ educational success is their educational motivation. This study was designed and performed for investigating the role of the future career prospects in students’ educational motivation. Methods : This was a cross sectional analytic study. For this purpose according to Cochrane formula, 285 participants were selected based on the random-cluster method out of all students of Birjand University of Medical Sciences in 2013-2014 academic year. The questionnaires of mental illustration of the future career and educational motivation were used to gather data. The collected data were analyzed through Structural Equation-Finding Method by using PLS software. Results : The findings of the present study showed that the used model had a suitable fitting. All direct and indirect paths were significant and confirmed (p< 0.01), but the direct path of mental illustration of the future career to demotivation. The results also revealed that the students of Anesthesiology had less motivation compared to the students of medicine, health and laboratory sciences. Moreover, the students of operating room had more extrinsic motivation than nursing students. The students of operating room had less intrinsic motivation than the students of medicine. Conclusion : With regard to the results of this study and the role of future career prospects in the students’ educational motivation, it seemed that providing a situation for students’ mental illustration of their future career by instructors and university lecturers was necessary.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Mental illustration, Educational motivation, Student, Career
نویسندگان مقاله
محمد اکبری بورنگ | m akbari booreng
department of education, education amp;amp; psychology faculty, university of birjand, birjand, iran
استادیار برنامه درسی، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه بیرجند (Birjand university)
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-234-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات