این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۱۶۳-۱۷۳

عنوان فارسی آموزش جامعه‌نگر و استفاده از دانش مبتنی بر شواهد
چکیده فارسی مقاله مقدمه: ایجاد انگیزه در اساتید، آموزش محققین، بهره‌برداری بهتر از شواهد و ایجاد ارتباط بین اعضای جوامع علمی، زمینه استفاده و انتقال دانش، بر‌اساس نیازهای جامعه و آموزش جامعه‌نگر را فراهم می‌کند. هدف اصلی این پژوهش، ارزیابی فرآیند تولید دانش و استفاده از شواهد در مراکز تحقیقاتی دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و ایران، همچنین کاربرد آن در ارتقاء سیستم سلامت و آموزش جامعه‌نگر دانشجویان می‌‌باشد. روش‌بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- مقطعی است. جامعه مورد پژوهش، نهایتا شامل 68 مرکز پژوهشی وابسته به دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و ایران می‌باشد. ابزار پژوهش، پرسشنامه ساخته شده توسط نجات و همکاران در دو بخش تولید دانش و ترویج استفاده از شواهد است. داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 18 مورد تحلیل قرار‌گرفتند. نتایج: وضعیت تولید و استفاده از دانش، در دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران و تهران، در حیطه"تولید دانش و شواهد" قابل استفاده در تصمیم‌گیری‌ها در وضعیت مطلوب و در حیطه ترویج شواهد در وضعیت نامطلوب، قرار داشته و نیاز به مداخله دارد. نتیجه‌گیری: در ابتدای تدوین هر پژوهشی، شناسایی مخاطبین خاص نتایج حاصل از پژوهش، باعث کاربردی ‌شدن شواهد و دانش تولید شده می‌گردد . این امر، منجر به انجام پژوهش‌ها، مطابق با نیاز‌های جامعه می‌شود. وضعیت دانشگاه‌های علوم پزشکی در ایران از نظر آموزش جامعه‌نگر و پزشکی مبتنی بر شواهد، احتیاج به بازنگری دارد. با بهبود وضعیت تولید و ترویج دانش مبتنی بر شواهد، توسعه کیفی چشم‌گیری در آموزش جامعه‌نگر به وجود خواهد ‌آمد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تولید دانش، ترجمه دانش، تولید شواهد، مراکز تحقیقاتی

عنوان انگلیسی Community Education and Evidence-based Knowledge Use
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Utilizing as well as transferring knowledge can be provided via motivating teachers, educating researchers, better utilizing of evidence and creating communication between members of the scientific communities based on the needs of the community and community education. Therefore, the present study mainly aimed at evaluating the process of knowledge production and use of evidence in the research centres of Tehran and Iran University of Medical Sciences. Moreover, this study intended to investigate its application in improving the health system and community education of students. Methods: In this descriptive cross-sectional study, the study population finally consisted of 68 research centres affiliated to Tehran and Iran University of Medical Sciences. In order to glean the study data, a questionnaire was utilized by Nejat et al. in two fields of “knowledge production” and “promote using of evidence”, and the study data were analyzed using SPSS (version 18). Results: The production and use of knowledge status in Tehran and Iran medical universities in regard with “knowledge and evidence production” used in decision-making was reported in a favourable condition. Moreover, an unfavourable condition was revealed regarding “promoting use of evidence” which needs proper intervention. Conclusion: The study finding revealed that at the beginning of the formulation of each research, identifying the specific audience of the study results causes the produced evidence and knowledge to be applicable. This leads to conducting research in accordance with the needs of community. As a result, status of medical universities in Iran necessitates to be reviewed. Ameliorating production status and promoting evidence-based knowledge can lead to a significant qualitative development in community education.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نیلوفر محقق | n mohaghegh
school of management and medical informatics, iran university of medical sciences, tehran, iran
گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی

مریم زرقانی | m zarghani
faculty of para-medical sciences, tehran university of medical sciences, tehran, iran
گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

عاطفه گل محمدی | a golmohammadi
master of scientometrics, educational developmental center, shahid sadoughi university of medical sciences, yazd, iran
گروه مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)

رشا اطلسی | r atlasi
school of management and medical informatics, iran university of medical sciences, tehran, iran
گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی

مسعود صالحی | m salehi
university of medical sciences, tehran, iran
گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی

ایمان تهمتن | e tahamtan
hormozgan university of medical sciences, bandar abbas, iran
گروه مرکز تحقیقات مدیریت اطلاعات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (Hormozgan university of medical sciences)

محمود نوری شادکام | m noorishadkam
associate professor, department of pediatrics, faculty of medicine, shahid sadoughi university of medical sciences, yazd, iran
دانشیار، گروه اطفال، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)

مهرداد مستغاثی | m mostaghasi
assistant professor, education development center, shahid sadoughi university of medical sciences, yazd, iran
مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-533-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات