این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۱۲-۲۵
عنوان فارسی
چالش های حرفه پرستاری از دیدگاه دانشجویان: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله
چکیده سابقه و اهداف: دانشجویان پرستاری بهعنوان کسانی که مسائل و چالشهای حرفه پرستاری را از نزدیک تجربه میکنند، میتوانند اطلاعات خوبی را در اختیار مدیران پرستاری قرار دهند. این مطالعه با هدف تبیین ادراک دانشجویان پرستاری از چالشهای حرفهای در دانشکده پرستاری مامایی حضرت فاطمه(س)شیراز در سال 1391 انجام گردید. روش بررسی: این مطالعه کیفی با مشارکت 15 دانشجوی مقطع کارشناسی پرستاری، با نمونهگیری هدفمند انجام گردید. مشارکتکنندگان در دو گروه متمرکز و 10 مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته شرکت نمودند. از مصاحبه عمیق، نیمه ساختاریافته برای جمع آوری دادهها استفاده شد. متن کلیه جلسات ضبط و بلافاصله کلمه به کلمه نسخهبرداری شد. جهت تحلیل دادهها از روش تحلیل درون مایهای استفاده گردید. کدگذاری در سه مرحله انجام و درون مایههای اصلی و فرعی مشخص شدند. یافتهها: یافتهها در قالب چهار درونمایه اصلی و یازده درونمایه فرعی شامل آموزش پرچالش ( با درونمایههای فرعی ضعف برنامه آموزشی، توانمندی ناکافی اساتید،کمبود انگیزه و تعهد دانشجویان، عدم تناسب امکانات و تجهیزات)، مراقبت غیراصولی (با درونمایههای فرعی مراقبت غیر همه جانبه و شکاف تئوری–عمل)، هویت حرفه ای-اجتماعی نامناسب ( با درونمایههای فرعی درک نادرست عمومی از حرفه پرستاری، عملکرد سازمانهای ذیربط، مشخص نبودن جایگاه دانشجوی پرستاری در نظام سلامت) و پژوهشهای ناکارآمد (با درونمایه های فرعی پژوهش دانشجویی و پژوهش غیر مبتنی بر نیاز ) استخراج شدند. نتیجهگیری: دیدگاه دانشجویان پرستاری محدود به مسائل آموزشی نبوده و سایر ابعاد حرفه ای را نیز در بر میگیرد. مدیران و برنامهریزان پرستاری میتوانند با استفاده از تجربیات دانشجویان به راهکارهای مناسبی در جهت ارتقا حرفه پرستاری دست یابند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Nursing students’ perception of professional challenges: A qualitative study
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Background: Nursing students experience closely the challenges of being professional nurses during their education. This study aims to explain the nursing students’ perception of professional challenges in Fatemeh Nursing and Midwifery School in Firozabad in 2012 Methods: In this qualitative study 15 nursing students were selected by purposeful sampling. They participated in two focus groups and 10 in- depth semi- structured interviews. The interviews were recorded and transcribed verbatim. Thematic analysis was performed to analyze data in three stages. Results: The findings were categorized into four themes and 11 subthemes. The main themes were: challenging education, non standard care, inappropriate social- professional identity, and not being a researcher. Conclusion: The viewpoints of nursing students encompass all aspects of their future profession. These experiences can be used to reduce the students’ perceived challenges.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Perception, nursing, students, professional, Qualitative
نویسندگان مقاله
مرضیه آزادیان | m azadian
faculty of nursing, islamic azad university firozabad branch firozabad, fars, iran
کارشناسی ارشد پرستاری، مربی گروه داخلی جراحی، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزآباد، فارس، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی فیروزآباد (Islamic azad university of firouzabad)
مرضیه مومن نسب | m momen nasab
medical surgical group faculty of nursing and midwifery, shiraz university midical science, shiraz, iran
دکترای تخصصی پرستاری، استادیار دانشکده پرستاری مامایی حضرت فاطمه س ، گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، فارس، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-170-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات