این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۳۶-۴۶
عنوان فارسی
کتابخانه مجازی: عنصری ضروری در ساختار آموزش مجازی
چکیده فارسی مقاله
چکیده سابقه و اهداف: کتابخانه یکی از عناصر اساسی در مراکز آموزشی و دانشگاهها می باشد که نقش آن برآورده کردن نیازهای اطلاعاتی و آموزشی دانشجویان است. آموزش مجازی نیز از این امر مستثنی نیست و وجود کتابخانه مجازی بهعنوان پشتیبانی مهم برای برنامههای آموزشی مجازی میباشد. هدف این پژوهش بررسی دیدگاه مدیران و دانشجویان مراکز آموزش مجازی در خصوص ایجاد کتابخانه مجازی و نقش آن در آموزش مجازی و همچنین منابع موجود در این کتابخانهها می باشد. روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی - پیمایشی است. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن تایید گردید. جامعه پژوهش شامل 19 مرکز آموزش مجازی دانشگاههای شهر تهران بوده است. در بین 19 مرکز، از 5 مرکز به روش تصادفی ساده نمونهگیری بهعمل آمد. حجم نمونه دانشجویان با استفاده از فرمول کوکران، 360 نفر تعیین شد. روش گردآوری دادهها بهصورت آنلاین و حضوری انجام گرفت. دادهها با استفاده از آمار توصیفی در نرم افزارهای SPSS 18 و اکسل تحلیل گردید. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که دیدگاه مدیران و دانشجویان در برخی موارد مربوط به رسالت و خدمات کتابخانه مجازی مشابه و در برخی موارد متفاوت از یکدیگر بوده است. اغلب مدیران یکی از دلایل راه اندازی سیستم آموزش مجازی را آموزش مادام العمر افراد دانسته و علت عدم استفاده افراد از کتابخانه مجازی را، عدم دانش کافی راجع به کتابخانه مجازی دانسته اند. مدیران و دانشجویان، بهترین فرمت منابع در کتابخانه مجازی را فرمت PDF میدانستند. نتیجه گیری: از اساسیترین وظایف کتابخانه مجازی، آموزش مادام العمر و توانمند سازی کاربران در جهت تامین نیازهای اطلاعاتی و آموزشی میباشد. اصلیترین علت عدم راهاندازی کتابخانههای مجازی، عدم دانش کافی راجع به کتابخانه مجازی بوده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش مجازی، کتابخانه مجازی، منابع، فرمت منابع
عنوان انگلیسی
Virtual Library: An essential component of virtual education
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Introduction: Library is one of the essential elements of universities which provide some important educational needs of students. Virtual education can not be exempted and virtual libraries are important support for virtual training programs. The purpose of this study is to evaluate the viewpoint of administrators and students in virtual education centers about the virtual library, its role and resources. Methods: This study was a descriptive survey. The research instrument was a researcher made questionnaire that its validity and reliability was confirmed. The study population consisted of 19 virtual training centers in Tehran city. Out of 19 centers, simple randomized sampling was done in five Centers. The sample size was 360 students. Data collection was conducted online and descriptive statistics using SPSS 18 and Excel software were used. Results: The results showed that viewpoints of administrators and students about the mission and services of virtual libraries in some cases were similar and in some cases were different. One of the administrators’ reasons for setting up a virtual learning system was lifelong learning, and lack of knowledge about virtual libraries was the reason for inadequate use of virtual libraries. The best format of virtual library from the administrators’ and students’ viewpoint, was portal document format (PDF). Conclusion: One of the most important function of a virtual library, is lifelong learning and empowering users to provide information and educational needs. The main reason for not setting up a virtual library is t lack of knowledge about it.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Virtual, education, library, resources, formats
نویسندگان مقاله
مریم زرقانی | m zarghani
master of medical library and information sciences, faculty of para-medical sciences, tehran university of medical sciences, tehran, iran
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده پیرا پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
رقیه اسکروچی | r eskrootchi
associate prof., department of medical library and information science, school of management and medical informatics, iran university of medical sciences, tehran, iran
دانشیار، گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی
آغافاطمه حسینی | a hoseini
instructor, department of mathematics and statistics, school of public health, tehran university of medical sciences, tehran, iran
مربی، گروه آمار و ریاضی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
محمود نوری شادکام | m noorishadkam
associate professor of pediatrics department, faculty of medicine shahid sadoughi university of medical sciences, yazd, iran
دانشیار، گروه اطفال، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)
عاطفه گل محمدی | a golmohammadi
master of f scientometrics, educational developmental center, shahid sadoughi university of medical sciences, yazd, iran
کارشناس ارشد علم سنجی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)
مهرداد مستغاثی | m mostaghaci
assistant prof, educational developmental center, shahid sadoughi university of medical sciences, yazd, iran
استادیار، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-533-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات