این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۴۷-۵۶

عنوان فارسی تاثیر طرحواره درمانی بر کاهش علائم اختلالات اضطراب و افسردگی دانشجویان پرستاری و مامایی
چکیده فارسی مقاله چکیده سابقه و اهداف: طرحواره درمانی به‌عنوان یکی از روش‌های درمانی مهم، برای درمان اختلالات شناختی طراحی شده است. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش طرحواره درمانی بر کاهش علائم اختلال اضطراب و افسردگی دانشجویان پرستاری و مامایی انجام شد. روش بررسی: این پژوهش طولی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری بود. جامعه آماری این پژوهش همه دانشجویان دختر دانشکده پرستاری و مامایی مراجعه‌کننده به مرکز مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد بودند. در مجموع 40 دانشجوی دختر مبتلا به اختلال اضطراب و افسردگی با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه (هر گروه 20 دانشجو) طرحواره درمانی و کنترل قرار داده شدند. گروه آزمایش 10 جلسه 70 دقیقه‌ای با روش طرحواره درمانی آموزش دید. همه گروه‌‌ها پرسشنامه‌های اضطراب کتل و افسردگی بک را به عنوان پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری دو ماهه تکمیل کردند. داده ها با روش کوواریانس چند متغیره (مانکووا) تحلیل شدند. یافته‌ها: یافته‌های این پژوهش نشان داد که علائم اختلال اضطراب و افسردگی گروه آزمایش برخلاف گروه کنترل در مراحل پس آزمون و پیگیری 2 ماهه به طور معناداری کاهش یافته است (05/0>p). نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد طرحواره درمانی روش موثری برای کاهش علائم اختلال اضطراب و افسردگی دانشجویان دختر بود؛ بنابراین مشاوران و درمانگران برای کاهش علائم اختلال اضطراب و افسردگی می‌توانند از طرحواره درمانی استفاده کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The effect of schema therapy on reducing symptoms of anxiety and depression in nursing and midwifery students
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: Schema therapy is an important treatment method for cognitive disorders. This study aimed to examine the effect of education schema therapy in reducing symptoms of anxiety and depression in nursing and midwifery students. Methods: In this pre-test, post-test study, all nursing and midwifery students who referred to counseling center of Islamic Azad University–Mashhad Branch were assessed. Forty students with anxiety and depression were randomly assigned to two groups (n=20 each) included schema therapy and control groups. The experimental group educated 10 sessions of 70 minutes by schema therapy method. Both groups completed the Cattel anxiety and Beck depression questionnaires as pre-test, post-test and after two months of follow-up. Data was analyzed using multivariate analysis of covariance (MONCOVA) method. Results: of anxiety and depression of the intervention group was significantly decrease compare to the control group in post-test and after two months of follow-up (P< 0.05). Conclusion: schema therapy is an effective method to reduce symptoms of anxiety and depression in nursing and midwifery students. Counselors and therapist can use schema therapy to reduce symptoms of anxiety and depression disorder.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زهرا ملکی | z maleki
phd candidate, department of health education amp;amp; promotion, tehran university of medical sciences, international campus tums-ic , tehran, iran
دانشجوی دکتری، گروه آموزش و ارتقاء سلامت، پردیس بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

ایمان نادری | i naderi
ma of school counseling, department of psychology, university of tehran, tehran, iran
کارشناس ارشد مشاوره مدرسه، گروه روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

جمال عاشوری | j ashoori
phd of psychology, department of psychology, islamic azad university- khorasgan branch, isfahan, iran
دکتری روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان خوراسگان ، گروه روانشناسی، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان (Islamic azad university of isfahan khorasgan)

امید زاهدی | o zahedi
ma of educational psychology, office of education and academic counseling, general office of education, tehran
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی، اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-505-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات