این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۵۷-۶۹

عنوان فارسی بررسی دیدگاه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم شهید صدوقی یزد پیرامون درس بهداشت مواد غذایی
چکیده فارسی مقاله سابقه و اهداف: بهداشت مواد غذایی در نظام آموزش علوم پزشکی کشور به‌عنوان یکی از دروس رشته‌های بهداشت تدریس می‌گردد. هدف از این مطالعه بررسی دیدگاه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد پیرامون درس بهداشت مواد غذایی جهت مشخص شدن عوامل موثر بر ارتقای کیفیت آموزش بود. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی، جمع آوری داده‌ها از طریق پرسشنامه از 130 دانشجو که درس بهداشت مواد غذایی را می‌گذراندند انجام شد. پرسشنامه حاوی سوالاتی در 5 گروه اطلاعات دموگرافیک، نحوه برنامه‌ریزی آموزشی، امکانات و تجهیزات آموزشی، سرفصل‌های درس بهداشت مواد غذایی و تاثیر آموزش این درس بر ارتقاء علمی دانشجو بود. امتیاز‌دهی نیز بر‌اساس طیف لیکرت انجام شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با نرم افزار SPSS نسخه 18 و آزمون‌های آماری تی مستقل و ANOVA انجام شد. یافته‌ها: دانشجویان معتقد بودند که ضرورت وجود واحد عملی نیز برای این درس زیاد می‌باشد (06/1±79/3) و فراهم آوردن امکانات جهت بازدید از مراکز تهیه و توزیع غذا سهم خیلی زیادی در بهبود وضعیت آموزشی آنها دارد (83/0±51/4). همچنین استفاده از فیلم‌های آموزشی را خیلی موثرتر از تدریس تئوری این واحد درسی دانستند (79/0±36/4). دانشجویان در حد زیادی موافق تغییر بعضی از سرفصل‌ها به سرفصل‌های جدیدی که در کلاس ارائه می‌شد، بودند و گذراندن این درس را در محیط کار آینده‌شان به‌عنوان کارشناس بهداشت بسیار موثر دانستند (95/0±03/4). نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصل از این تحقیق ضرورت تجدید نظرکلی در مورد این واحد درسی و در نظر گرفتن واحد عملی برای آن در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور احساس می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بهداشت مواد غذایی، دیدگاه، دانشجویان کارشناسی، یزد

عنوان انگلیسی Evaluation of the view points of undergraduate students about food hygiene course in School of Public Health of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Food hygiene Is one of the main courses offered by schools of public health. The purpose of this study was to investigate under graduate students’ view point about food hygiene course thought in the School of Public Health of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences. Methods: In this cross-sectional study, One hundred thirty students who enrolled in the food hygiene course, participated. The questionnaire consisted of five parts including: demographics, educational planning, educational facilities, food hygiene course topics and effectiveness in improving student’s knowledge Data were analyzed by SPSS software V. 18. Results: of the participants expressed their high priority for practical units of this course (3.79 ± 1.06) and their wants for visiting centers of food production and distribution have to improve their learning (4.51 ± 0.83). Also use of instructional videos found very effective (4.36 ± 0.79). Students agreed to change some parts of the curriculum with new topics and stated that this course will be highly effective in their future professional competency (4.03 ± 0.95). Conclusion: According to the results, general revision of this course and adding practical units to it, will address their needs and improve their professional competency.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Food, hygiene, V=viewpoint, students

نویسندگان مقاله بهادر حاجی محمدی | b hajimohammadi
استادیار، مرکز تحقیقات تشخیص مولکولی مخاطرات مواد غذایی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)

سپیده خلعتبری لیماکی | s khalatbari limaki
department of food hygiene and safety, school of health, shahid sadoughi university of medical sciences, yazd-iran
کارشناس ارشد، گروه بهداشت و ایمنی مواد غذایی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)

سکینه گرایلو | sakineh gerayllo
department of health education, shahid sadoughi university of medical sciences, yazd- iran
کارشناس ارشد، گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-487-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات