این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۸۴-۹۱
عنوان فارسی
طراحی آموزشی و اجرای دوره کوتاهمدت مراقبتهای دارویی به شیوه مجازی و بررسی رضایتمندی شرکتکنندگان از آن
چکیده فارسی مقاله
چکیده سابقه و اهداف: لزوم توانمندسازی مدیران داروخانهها در زمینه ارائه مراقبتهای دارویی پس از اجرای طرح تحول سلامت بیش از پیش احساس میشود. هدف از این مطالعه طراحی، اجرا و ارزشیابی دوره مجازی کوتاهمدت مراقبتهای دارویی بود. روش بررسی: ابتدا به منظور ارزیابی نیاز آموزشی با 5 نفر مدیران داروخانههای بیمارستانی به روش کیفی مصاحبه انجام شد و نیازهای آموزشی مشخص گردید. پس از تدوین کوریکولوم، فرایند طراحی آموزشی به منظور اجرای مجازی برنامه انجام گرفت. مدرسین دوره در برنامه کارگاههای سه روزه توانمندسازی دوره شرکت نمودند. طرح درس الکترونیکی دوره تدوین شد و محتواهای مولتی مدیا در سامانه نماد مجازی دانشگاه قرار داده شد. پذیرش فراگیران مجازی به صورت اینترنتی انجام شد. دوره اول پذیرش به مدت یکسال و در سه پودمان به صورت الکترونیکی ترکیبی اجرا گردید. ارزشیابی از شرکتکنندگان در انتهای هر پودمان با استفاده از پرسشنامه پژوهشگر ساخته به صورت خودگزارش دهی انجام گرفت و سپس دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها: 38 مدیر داروخانه در این دوره شرکت کردند. در طول برگزاری دوره 10 نفر (26 درصد) از ادامه برنامه انصراف دادند و 28 شرکت کننده موفق به کسب نمره قبولی در دوره شدند. میانگین نمرات آزمونهای کتبی 18 با انحراف معیار 45/. بود. 65 درصد شرکتکنندگان کل دوره را خوب و 35 درصد متوسط توصیف کردند. نتیجهگیری: با توجه نیازسنجی انجام شده و نتایج ارزشیابی مبنی بر رضایت شرکتکنندگان از برگزاری این دوره میتوان برگزاری این دوره در سطح آموزش کشوری را به مسئولین ذیربط پیشنهاد داد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Instructional design and delivery of a virtual short course of pharmaceutical care and evaluating participants’ satisfaction
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Introduction: There is more need for pharmacy managers’ development regarding pharmaceutical care after Heath Reform Project. In this study, we designed, delivered and evaluated a virtual one-year short course of pharmaceutical care for pharmacy managers. Methods: We interviewed with five hospital pharmacy managers for educational need assessment. Then we developed the curriculum and performed a systematic instructional design for its blended delivery. Faculty members participated in a three-day workshop and then developed their course plans, multimedia e-contents and completed their assessment (courses’ panels) in the university Learning Management System. We delivered the one-year MBA in three modules. At the end of each module, participants evaluated the courses via a researcher-made questionnaire. Results: In total, 38 pharmacy managers participated in the course. Ten participants (26%) left the study and 28 participants succeeded to pass the final written exam with the overall score of 18.0/20 (±0.45). The participants found the program useful for their career. Conclusion: Considering the participants’ feedback, We recommend this virtual pharmaceutical care are program for hospital pharmacy managers.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Virtual, course, pharmaceutical, care, program
نویسندگان مقاله
محمدرضا جوادی | m javadi
department of clinical pharmacy, pharmaceutical sciences research center, school of pharmacy, tehran university of medical sciences, tehran. iran
دانشیار دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران،تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
کاوه اسلامی | k eslami
department of clinical pharmacy, school of pharmacy, jondishapour university of medical sciences, ahvaz. iran
استادیار دانشکده داروسازی جندی شاپور، اهواز، ایران
ریتا مجتهدزاده | r mojtahedzadeh
department of e-learning in medical education, virtual school, tehran university of medical sciences, tehran. iran
استادیار دانشکده مجازی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
میترا ذوالفقاری | m zolfaghari
department of e-learning in medical education, virtual school, tehran university of medical sciences, tehran. iran
استادیار دانشکده مجازی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
خیرالله غلامی | kh gholami
department of clinical pharmacy, pharmaceutical sciences research center, school of pharmacy, tehran university of medical sciences, tehran. iran
استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
سید ناصر استاد | sn ostad
department of clinical pharmacy, pharmaceutical sciences research center, school of pharmacy, tehran university of medical sciences, tehran. iran
استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
محسن مرادی باستانی | m moradi bastani
senior brand amp;amp; communication manager, tehran.iran.
دکترای مدیریت، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-548-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات