این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۲-۱۱
عنوان فارسی
طراحی پرسشنامه عوامل مرتبط با یادگیری بالینی دانشجویان پرستاری: یک مطالعه دلفی
چکیده فارسی مقاله
سابقه و اهداف: وجود عوامل بازدارنده در یادگیری بالینی دانشجویان پرستاری باعث فاصله زیادی بین وضعیت مطلوب و وضع موجود در عملکرد دانش آموختگان این رشته شده است. با توجه به فقدان ابزاری جامع و معتبر در راستای شناخت این عوامل در ایران، پژوهش حاضر با هدف طراحی پرسشنامه عوامل مرتبط با یادگیری بالینی دانشجویان پرستاری انجام شد. روش بررسی: پژوهش توصیفی حاضر به روش دلفی در دانشگاههای علوم پزشکی سراسری و آزاد استان یزد در سال 1392 انجام شد. گروههای عضو پانل متخصصین (شامل مسئولین آموزش دانشجویان در دانشکدههای پرستاری، مربیان بالینی پرستاری، پرسنل پرستاری مسئول آموزش دانشجویان در بالین و دانشجویان سال سوم و چهارم پرستاری) به روش مبتنی بر هدف انتخاب شدند که نمونهگیری در گروه مسئولین به روش سرشماری و در سایر گروهها به روش تصادفی ساده انجام و حجم نمونه در مجموع 48 نفر تعیین گردید که در نهایت 41 نفر شرکت در پژوهش را پذیرفتند . ابزار گردآوری دادهها در دور اول دلفی پرسشنامهای ساختارمند با 82 گویه و یک سوال باز پاسخ جهت پیشنهادات تکمیلی بود. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، فراوانی و درصد) در نرم افزار SPSS 17.0 تحلیل گردید و طبق فرآیند دلفی، درصد توافق با حیطهها و گویههای پرسشنامه تا رسیدن به اجماع 75 درصد و بیشتر بررسی شد . یافته ها: طی دو دور دلفی اجماع برروی گویه های پرسشنامه حاصل شد و درصد توافق اعضاء پانل متخصصین در پرسشنامه نهایی 85/79 بدست آمد. پرسشنامه عوامل مرتبط با یادگیری بالینی دانشجویان پرستاری با 89 گویه در هفت حیطه (و درصد توافق) برنام ه آموزشی ( 94/79%)، ارزشیابی (21/76%)، منابع و مقررات محیط بالین (17/81%)، ارتباطات حرفه ای (25/81%)، مربی بالینی (62/82%)، روش های یاددهی و یادگیری (25/81%) و دانشجو (91/81%) به تصویب اعضاء پانل متخصصین رسید . نتیجه گیری: پرسشنامه عوامل مرتبط با یادگیری بالینی دانشجویان پرستاری مشتمل بر حیطههای متعدد، با احتساب اجماع 85/79 درصد اعضاء پانل متخصصین ، بعد از مراحل روانسنجی و هنجاریابی میتواند پرسشنامه ای جامع و معتبر برای ارزیابیهای مداوم آموزش بالینی و شناسایی نقاط ضعف و چالش های موجود در یادگیری بالینی دانشجویان پرستاری ایران باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Development of a questionnaire to assess the factors associated with clinical learning of nursing students: A Delphi study
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction : Inhibiting factors in clinical learning of nursing students cause a huge gap between the optimum and the current situation in performance of the graduates . Due to the lack of a comprehensive and reliable tool for the identification of these factors in Iran , this study aimed to develop a scale to assess the related items to nursing students’ clinical learning. Methods : This descriptive study used Delphi approach to assess factors associated with clinical learning of nursing students in nursing schools of Yazd province in 2013 . The expert panel includes all registrars in nursing faculties, nursing clinical tutors, nursing personnel involved in education and years three and four nursing students. In the first round of Delphi, data collection tool was a structured questionnaire with 82 item s and an open question for additional suggestions. Sampling method in those with responsibility was purposive, due to their limited number, and in other groups was random. Sample size was 48 of whom 41 agreed to participate in the study. According to the Delphi process, scope and scale of items were studied by 41 members of the panel t o reach over than 75% consensus. The collected data were analyzed by SPSS V 17.0 software using various analytic tests . Results : Consensus on the questionnaire items was obtained during the two- round Delphi, and in the final questionnaire, the percentage of agreement between expert panel reached 79.85 %. Panel members came to agreement on factors associated with clinical learning questionnaire consisted 89 items in seven domains of educational planning (79.94%) , evaluation (76.21%), resources and regulation of clinical environment (81.17%), professional communications (81.25%), clinical instructor (82/62), clinical instructor teaching methods (81.25%) and student learning (81.91%) . Conclusion : The clinical learning factors questionnaire for nursing students, with 79.85% consensus of the expert panel, can be considered as a comprehensive and valid questionnaire to assess clinical training and to identify weaknesses and challenges of nursing students’ clinical learning in Iran.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهناز امامی میبدی | m emami maybodi
1- iran university of medical sciences, tehran, iran
دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
مسعود میرزایی | m mirzaei
2- yazd cardiovascular research centre, shahid sadughi university of medical sciences, yazd, iran.
فوق دکتری مشاوره و درمان بیماری های مزمن، مرکز تحقیقات قلب و عروق، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)
تهمینه فرج خدا | t farajkhoda
3- faculty of nursing and midwifry, shahid sadughi university of medical sciences, yazd, iran
متخصص سلامت باروری، گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی در سلامت خانواده، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)
کامران سلطانی عربشاهی | k soltani arabshahi
4- iran university of medical sciences, tehran, iran.
استاد گروه داخلی، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-466-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات