این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۱۲-۱۹

عنوان فارسی بررسی همبستگی معدل دیپلم و رتبه کشوری کنکور سراسری با
چکیده فارسی مقاله سابقه و اهداف: تحقیقات مختلف در مورد ملاک‌های پذیرش دانشجویان پزشکی گویای این می‌باشد که یکی از مهمترین شاخص‌های این ‏ملاک‌ها برای پذیرش دانشجو، روایی پیش بینی آنها برای عملکرد تحصیلی دانشجو در دانشگاه است. هدف از این تحقیق یافتن همبستگی میان معدل دیپلم، همچنین رتبه کشوری کنکور با شاخصه‌های تحصیلی در دانشگاه (معدل ‏علوم پایه، نمره امتحان علوم پایه و نمره امتحان پره انترنی) که نمایانگر عملکرد تحصیلی دانشجو هستند، بود.‏روش بررسی: مطالعه حاضر به روش توصیفی- مقطعی روی 356 نفر از دانشجویان پزشکی ورودی 80-75 دانشگاه علوم‌پزشکی ‏شهید صدوقی یزد انجام شد. اطلاعات دموگرافیک دانشجویان شامل جنسیت، سهمیه ورودی و ‏ویژگی‌های تحصیلی مثل معدل دیپلم، رتبه کشوری کنکور، معدل علوم پایه، نمره علوم پایه و نمره پره‌انترنی در قالب یک ‏پرسشنامه از واحد آموزش دانشگاه کسب شد. برای بررسی وجود همبستگی بین متغیرهای مستقل قبل از دانشگاه و وابسته بعد ‏از دانشگاه از نرم افزار SPSS15 استفاده گردید. سطح معنا داری 05/0 برای گزارش نتایج در نظر گرفته شد.‏یافته ها: میانگین و انحراف معیار به ترتیب در رتبه کشوری کنکور 3/1276 و 7/911، معدل دیپلم 46/18 و 14/1، معدل علوم پایه 92/14 و 36/1، نمره امتحان جامع علوم پایه 8/133 و 14/16 و نمره امتحان جامع پره‌انترنی 9/118 و 1/18 محاسبه گردید. همبستگی مستقیم و مثبت معنی‌داری بین ‏معدل دیپلم با شاخصه‌های تحصیلی (معدل علوم پایه، نمره علوم پایه و نمره پره انترنی) برحسب جنس، بومی و غیر‏بومی بودن مشاهده گردید (01/0 ‎(p<‎‏ درصورتیکه رابطه معنی‌داری بین رتبه کشوری کنکور و شاخصه‌های تحصیلی یاد ‏شده مشاهده نگردید.‏نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که متغیر معدل دیپلم شاخص معتبرتری از رتبه کنکور جهت پیشگویی شاخصه‌های تحصیلی دانشجویان ‏پزشکی می‌باشد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانشجویان پزشکی، معدل دیپلم، رتبه کنکور، نمره علوم پایه.‏

عنوان انگلیسی Investigating the relation between high school grade point averages and university admission test ranking with success indices of medical students in Shahid Sadoughi University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Different studies regarding criteria of admission for medical students indicated that prediction of success of students at the university is the most important issue. The aim of this study was to investigate the relation between High School Grade Point Averages (HsGPAs) and university admission test ( Konkoor) ranking with students’ success indices such as their Basic Sciences Course Averages (BSCAs), Comprehensive Basic Sciences Exam (CBSE) scores and Comprehensive Pre-Internship Exam (CPIE) scores . Methods: This cross sectional descriptive study investigated the records of 356 medical students enrolled in Shahid Sadoughi University of Medical Sciences between 1996-2001. Demographic data of students including their sex, admission group and their study indices such as HsGPAs , Konkoor ranking, BSCAs, CBSE scores , and CPIE scores was collected from their university records. Statistical analysis was performed using SPSS V. 15 and the p-value under 0.05 considered as significant. Results: The mean of Konkoor ranking for the enrolled students was 1276.3 (± 911.7). The average HsGPAs was 18.46 ( ± 1.14), BSCAs was 14.92 ( ±1.36), CBSE scores was 133.8 ( ±16.14), and finally for CPIE scores was 118.9 ( ±18.1). There was a significant relationship between HsGPAs and success indices according to sex and being local (P< 0.01). There was no significant relationship between Konkoor ranking and the success indices. Conclusion: HsGPAs is more valuable than Konkoor ranking in predicting the success of students in Shahid Sadoughi University of Medical Sciences.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد رضا حیدری | mr heidari
bsc, deputy of education, shahid sadoughi university of medical sciences, yazd, iran.
کارشناس، معاونت آموزشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)

ماریا فقیهی | m faghihi
lecturer, islamic azad university- ashkezar branch, ashkezar, yazd, iran
مربی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اشکذر، یزد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اشکذر (Islamic azad university of ashkezar)

عبدالعظیم اقبال | a eghbal
bsc, deputy of education, shahid sadoughi university of medical sciences, yazd, iran
کارشناس، معاونت آموزشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-327-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات