این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۴۶-۵۵
عنوان فارسی
ارتباط صفات شخصیت(نئو و استرانگ) با انگیزش پیشرفت در دانشجویان پرستاری
چکیده فارسی مقاله
سابقه و اهداف: انگیزش در کسب دانش و مهارتهای علمی نقش مهمی دارد و در گستره موفقیت آموزشی، نقش شخصیت فراتر از هوش است. هدف از این پژوهش تعیین ارتباط صفات شخصیت با انگیزش پیشرفت در دانشجویان پرستاری بود. روش بررسی: این پژوهش، مطالعه توصیفی همبستگی است که نمونه آن را 112 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه اصفهان تشکیل میداد که در سال تحصیلی 1390-1391 با روش نمونهگیری سرشماری انتخاب شده بودند، برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد چند عاملی شخصیت ( NEO-BFI ) و انگیزش پیشرفت( ACMT ) وفرم کوتاه تیپها شخصیتی شغلی استرانگ استفاده شد؛ تجزیه و تحلیل داده ها با محاسبه میانگین نمرات انگیزش پیشرفت و صفات شخصیت(نئو و استرانگ) و مقایسهها با رگرسیون گام به گام توسط نرمافزار SPSS19 انجام شد. یافتهها: انگیزش با صفات وظیفهشناسی (21= r )، برونگرایی(19= r )، جستجوگری(15= r ) همبستگی مستقیم و با صفت روانرنجورخویی(12-= r ) ،هنری(20 - = r )،اجتماعی(19 - = r ) و واقعگرایی(15= r ) همبستگی معکوس داشت. بین انگیزش تحصیلی، صفتپذیرش، سازگاری تیپ هنری و قراردادی رابطه معنیداری مشاهده نشد. نتیجهگیری: این مطالعه نشان داد برخی از صفات شخصیت تبیین کننده انگیزه پیشرفت در دانشجویان پرستاری میباشند. بنابراین پیشنهاد میشود دستاندرکاران آموزش پرستاری در پذیرش دانشجویان برای این رشته تحصیلی به نقش صفات شخصیت توجه کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
صفات شخصیت، انگیزش پیشرفت، دانشجویان پرستاری
عنوان انگلیسی
Relationship between characteristics (neo and strong) with progress motivation in nursing students
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Motivation has a significant role in acquiring knowledge and scientific skills and the role of character is beyond the intelligence in educational success. The purpose of this study was to determine the relationship between personal characteristics and progression motivation in nursing students. Methods: This is a correlation descriptive study whose sample includes 112 nursing students of Medical Science of Isfahan University chosen in 1390-1391 academic year with census sampling method. Character Multi-factorial Standard questionnaire (NEO-BFI) and Progression Motivation (ACM) and Strong’s Career Personality Types Short Form are used in order to data collection data analysis is done by calculating the average of progression motivation and personal characteristic (Neo and Strong) scores and the comparisons were done with step by step regression via 19th version of SPSS software. Results: Motivation had a direct correlation with loyalty (r-21), extroversion (r-19) and seeking characteristics and a diverse correlation with Neuroticism (r-12), artistic characteristics (r-20), social characteristics (r-19) and realism (r-15). There is no meaningful correlation between educational motivation, acceptance characteristic and artistic and conventional type compatibility. Conclusion: This study showed that some of the characteristics explain the progression motivation in nursing students. Therefore, it is suggested that nursing education professionals pay attention to the role of characteristics in order to admit these students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حمید حیدری | h heydari
ma of career counseling, department of counseling. university of isfahan, isfahan, iran
کارشناس ارشد، مشاوره شغلی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
نوشین پردلان | n pordelan
phd student of career counseling, department of counseling. university of isfahan, isfahan, iran
دانشجوی دکتری، مشاوره شغلی، دانشگاه اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
صدف خلیجیان | s khalijian
phd student of educational administration, shahid behehsti university, tehran, iran
دانشجوی دکتری، مدیریت آموزشی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
سعیده یگانه | s yeganeh
ma student of family counseling, department of counseling. university of tehran, tehran, iran
دانشجوی کارشناسی ارشد، مشاوره خانواده، دانشگاه تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-380-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات