این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۷۶-۷۹
عنوان فارسی
سیر تحولات آموزش پزشکی در ایران: از دوره باستان تا معاصر
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: آموزش با توجه به تاثیرات مثبتی که بر آگاهی، دیدگاه و عملکرد انسان ها می گذارد نقش بسیار مهمی در سیستم های پزشکی دارد. در این پژوهش سعی شده با بررسی آموزش پزشکی سنتی و نوین، سیر تحولات، نقاط ضعف و قوت بیان شود. روش کار: این پژوهش با رجوع به مقالات متعدد و نیز با بررسی پژوهش های مورخین و اندیشمندان متاخر پیرامون آموزش پزشکی انجام شده و با دسته بندی اطلاعات طرحی کلی از سیر تحولات آموزش پزشکی در ایران ارائه گردیده است. یافته ها: با توجه به اینکه شیوه های آموزش در ایران مدت هاست بدون تغییر بوده است متاسفانه آموزش پزشکی چندان ارتقا نیافته و فرم سنتی خود را حفظ کرده است. لذا برای بالندگی هرچه بیشتر نظام آموزش پزشکی، نیازمند مدیریت جامع و پایش دائم برای بهبود کیفیت آن هستیم. نتیجه گیری: برای بهبود کیفیت آموزش پزشکی در ایران باید برنامه های آموزشی متناسب با نیازهای جامعه و امکانات موجود مانند نیروی انسانی و منابع باشد. اهداف آموزش پزشکی نیز باید بصورت شفاف تعریف شده باشد تا کل نظام آموزشی مبتنی بر اهداف از پیش تعیین شده اصلاح گردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش پزشکی، شیوه های آموزش سنتی و نوین، ایران
عنوان انگلیسی
Evolution of medical education in Iran: From antiquity to modern era
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Given the positive impact of education on knowledge, vision and human performance will play a crucial role in the medical system. This paper is a review of medical education in both traditional and modern developments, strengths and weaknesses are described. Methods: With reference to the research of several scholars and historians, as well as a review of recent research done on medical education and Classification and outline of developments in medical education is presented. Results: With regard to teaching practices in medical education so long without changing is sadly not been upgraded and has retained its traditional form. Therefore, for the further development of the education system, we need to improve quality management and continuous monitoring. Conclusion: To improve the quality of medical education in the curriculum to suit the needs and capabilities of existing manpower and resources. Medical education objectives must be clearly defined until the entire education system should be based on pre-determined goals.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
غلامرضا عطایی | gh ataei
مربی، گروه پرتوپزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بابل (Babol university of medical sciences)
فرشته عادل | f adel
مربی، گروه پرتوپزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بابل (Babol university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-461-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
نامه به سردبیر
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات