این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۲-۹

عنوان فارسی ارزیابی میزان قابلیت های کار افرینی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
چکیده فارسی مقاله  سابقه و اهداف: امروزه توجه به کارآفرینی در ایجاد یک فضای سالم اقتصادی و ملی یک ضرورت محسوب می‌شود و نقش آن در پایداری و ثبات اقتصادی تأیید شده است. این پژوهش به بررسی میزان قابلیت‌های کارآفرینی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد پرداخته است. روش بررسی: این تحقیق از نوع توصیفی و پیمایشی هست که در آن 200 نفر از دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال تحصیلی 92-93 به روش تصادفی انتخاب شد. با توجه به اهداف پژوهش، از پرسشنامه به ‌عنوان ابزارگردآوری اطلاعات استفاده شد. روایی پرسشنامه‌ها از روش روایی محتوا با استفاده از نظر متخصصان مورد تأیید قرار گرفت. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS11.5انجام شد. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش حاضر نشان داد که میزان قابلیت‌های کارآفرینی دانشجویان از حد متوسط بالاتر است، البته قابلیت‌های کارآفرینی دانشجویان سال اول و آخر مبین وجود تفاوت معنادار نبود. همچنین قابلیت‌های کارآفرینی دانشجویان بر اساس خرده مقیاس‌های قابلیت کارآفرینی دارای تفاوت معناداری بود(001/0>P). نتیجه‌گیری: تقویت استعداد کارآفرینی و کارآفرینان در دانشجویان با تکیه بر برنامه‌های آموزشی دانشگاه‌ها به‌عنوان یک وسیله کسب رونق اقتصادی کشور مورد تأکید است. بر اساس نتایج به دست آمده و عدم وجود تفاوت قابلیت کارآفرینی دانشجویان سال اول و سال آخر به نظر می‌رسد اصلاح و بازنگری در برنامه‌های آموزشی برای تقویت قابلیت‌های کارآفرینی دانشجویان بیشتر بایستی موردنظر دانشگاه قرار گیرد و آموزش قابلیت‌های کارآفرینی در برنامه‌های درسی مورد توجه قرار گیرد. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کارآفرینی، دانشجویان پزشکی، قابلیت‌های کارآفرینی

عنوان انگلیسی Evaluation of entrepreneurship capabilities in students of Mashhad University of Medical Sciences: 2003-2004
چکیده انگلیسی مقاله  Introduction: Today, entrepreneurship is essential for developing a healthy national economic environment and its role in the economic stability has been confirmed. The aim of this study is to evaluate entrepreneurship capabilities in the students of Mashhad University of Medical Sciences. Methods: in this descriptive–analytic study, 200 students from Medical Faculty of Mashhad University of Medical Sciences on 2003-2004 were enrolled in a simple random sampling. According to the research objectives, data was gathered with a questionnaire. Validity of the questionnaire was assessed based on expert panel. Data was analyzed by using SPSS11.5 software. Results: The findings indicated that levels of entrepreneurial ability of students were higher than average, although senior and junior students showed equally entrepreneurship capabilities. Entrepreneurial competencies of students according to the subscales of entrepreneurship skills was statically significant (p< 0.001). Conclusions: Strengthening of entrepreneurship capabilities in students based on training programs are emphasized as a means to achieve economic prosperity. The results of this study showed that there were no difference between capable of Entrepreneurship of senior and junior students, thus educational curriculum should be revised to enter training entrepreneurship in university curricula. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله لیلا شجاع قلعه دختر | l shoja ghale dokhtar
allametabatabaee university, tehran- iran
دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

حمید رحیمیان | h rahimean
aallametabatabaee university, tehran- iran
دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

لیدا جراحی | l jarahi
mashhad university of medical sciences, mashahd-iran
، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-382-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات