این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۱۰-۱۷

عنوان فارسی تاثیر پاپ کوییز بریادگیری دانشجویان پزشکی در مقطع علوم پایه در درس نوروآناتومی
چکیده فارسی مقاله سابقه و اهداف: پاپ کوییز آزمون های کوتاهی هستند که در طول ترم، بدون اطلاع قبلی دانشجویان ودرفواصل زمانی نامنظم جهت ارزشیابی تکوینی دانشجویان مورد استفاده قرار می گیرند. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر پاپ کوییز بر یادگیری دانشجویان پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد صورت پذیرفت. روش بررسی: مطالعه حاضر، بصورت نیمه تجربی در ترم اول سال تحصیلی 92-1391 انجام شد و 120 دانشجوی علوم پایه پزشکی دانشکده پزشکی که درس آناتومی اعصاب را می‌گذراندند بصورت تصادفی به دو گروه 60 نفری تقسیم شدند. تدریس در دو گروه شاهد و آزمون توسط یک استاد و با محتوای مشابه انجام گرفت. در طول ترم، 8 کوییز از محتوای تدریس شده برای گروه آزمون برگزار شد. در پایان ترم از هر دو گروه آزمون یکسانی به عمل آمد. نمرات آزمون پایانی وارد نرم افزارSPSS 16 گردید. با استفاده از آزمون‌های توصیفی میانگین نمرات هر دو گروه تعیین شد. سپس برای تعیین تاثیر آزمون‌ها بر یادگیری دانشجویان، از آزمون T مستقل استفاده گردید. یافته‌ها: بررسی میانگین نمرات حاصل از آزمون پایانی نشان داد که میانگین نمرات دانشجویان در گروه آزمون 57/13و در گروه شاهد 32/14 بود. انحراف معیار نمرات در گروه آزمون73/2 و در گروه شاهد انحراف معیار نمرات 04/3 بود. هرچند یادگیری در گروه شاهد بیشتر بود ولی داده‌های حاصل از آزمون Tمستقل، نشان داد که این تفاوت معنی دار نیست (41/0P=). نتیجه‌گیری: در پژوهش حاضر برگزاری پاپ کوییزها به عنوان ارزشیابی تکوینی تأثیری بر نمرات حاصل از آزمون پایانی دانشجویان علوم پایه پزشکی نداشته است. از دلایلی که برای این نتایج می‌توان متصور بود تاثیر سایر عوامل موثر بر یادگیری دانشجویان است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانشجوی علوم پایه، سنجش تکوینی، پاپ کوییز، یادگیری

عنوان انگلیسی Effect of pop quiz on learning of medical students in neuroanatomy course
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Pop quizzes, are short tests, which are held without prior notice of the students and in irregular period of time to formatively evaluate students during a semester. This study aimed to evaluate the effect of pop quiz on medical students’ learning in Mashhad University of Medical Sciences. Methods: This quasi-experimental study was performed in the first semester of the academic year 2012-2013. Overall, 120 medical students who attended the neuroanatomy course participated in the study. Students were divided randomly into two groups of 60.Teaching in both control (n=30) and experimental groups (n=30) was performed with the same content and the same ‎lecturer. During the semester, eight quizzes were held in experiment group. Final test scores were entered into the SPSSV.18. Using descriptive statistical tests, average scores of both groups were determined. For determining the effect of tests on students’ performance, independent T-test was used. Results: The average scores of the experimental group was13.57 (±2.73) and in the control group was 14.32 (±3.04). However, learning score was higher, although not significant (P = 0.41). Conclusion: op quizzes as formative assessment did not affect the final test scores of medical students. The reason may be the impact of other factors on student learning.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سمیه علیزاده | s alizadeh
university of medical sciences, mashahd- iran
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

حسین کریمی مونقی | h karimimoonaghi
university of medical sciences, mashahd- iran
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

حسین حقیر | h haghir
university of medical sciences, mashahd- iran
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

رضا جفایی دلویی | r jafaeidalooei
, isfahan university of medical sciences, isfahan- iran
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)

فریده سادات سعادت یار | fs saadatyar
mashhad university of medical sciences, mashahd- iran
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-309-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات