این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۱۸-۳۴

عنوان فارسی آموزش بین حرفه ای ضرورتی برای رشد اخلاقی در حوزه ی سلامت
چکیده فارسی مقاله  سابقه و اهداف: ضرورت ارتباطات پیوسته، عملکرد تیمی و همکاری چند جانبه حرفه های مختلف در مراقبت ودرمان، حوزه سلامت را باچالش های اخلاقی جدیدی مواجه کرده است. آموزش بین حرفه‌ای به عنوان یک راهکار موثر در سطح بین‌المللی مطرح و مطالعه حاضر با هدف تبیین فرایند رشد اخلاقی و دستیابی دانشجویان به شایستگی‌های اخلاقی در آموزش بین حرفه‌ای انجام شده است. روش بررسی: این مطالعه به‌صورت مروری تلفیقی- تفسیری در سال 92-1391با جستجوی یکپارچه در پایگاه‌های اطلاعاتی Pubmed،CINHAL ، Ovid، Science direct، GoogleScholar با کلید واژه‌های اصلی آموزش بین حرفه‌ای واخلاق، در محدوده سالهای 2000 تا 2013 و به زبان انگلیسی انجام شد. 155 مقاله مرتبط بازیابی شده که 15 مقاله انتخاب و با رویکرد Thematic synthesis بررسی و نتایج نهایی با نرم افزارMAXQDA دسته‌بندی، تنظیم و ارائه شدند. یافته‌ها: 3 درون مایه (تم) اصلی، شامل "ارتقاء فرایند اجتماعی شدن حرفه‌ای دانشجویان"، "دستیابی به نظام ارزشی مشترک" و "شکل‌گیری هویت بین حرفه‌ای"، بیانگر فرایند رشد اخلاقی دانشجویان در آموزش بین حرفه‌ای بوده که در مبانی نظری الگوهای اجرایی آموزش بین حرفه‌ای شامل نظریه های تعامل اجتماعی، تکامل انسانی، یادگیری انتقالی، یادگیری موقعیتی، یادگیری ساخت‌گرا و یادگیری اجتماعی تبیین شده‌اند. نتیجه گیری: آموزش بین حرفه‌ای با ارتقاء فرایند اجتماعی شدن حرفه‌ای دانشجویان، بازسازی و درونی‌سازی ارزش‌های مشترک بین حرفه‌ای و شکل‌گیری هویت بین حرفه‌ای به‌عنوان مکمل هویت حرفه‌ای، آنان را برای عملکرد همکارانه موثر، اخلاقی و ایمن در محیط‌های بالینی با تنوع نیازهای مراقبت سلامتی و دیدگاه های مختلف حرفه‌ای، آماده و توانمند می‌سازد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Inter-professional education: The necessity for ethical growth in health domain
چکیده انگلیسی مقاله  Introduction: The necessity of closed and continuous relationships, team work and collaboration between various health professions in treatment and care have confronted health ethics with many challenges. Inter-professional education has been proposed as an effective strategy to address this gap internationally. This study has been done to determine process of ethical growth and achieving ethical competency in health sciences students during inter-professional education. Methods: This interpretive- integrative literature review study has been done in 2013 with integrative search in Pub med, CINHAL, Ovid, Science Direct data bases as well as Google scholar using key words including inter-professional education and ethics. All English language papers published between 2000 and 2013 were included. Of 155 retrieved articles, 15 documents were appropriate based on critical appraisal criteria and analyzed according to thematic synthesis method.. Then extracted text were entered and managed by MAXQDA software. Results: Promotion of professional socialization process of health sciences students”, “creating a common values system” and “forming inter-professional identity” were the three main themes emerge indicating process of ethical growth in health sciences students during inter-professional education. The themes were explained by theories such as social contact, human development, transformational learning situated learning, constructivist learning and social cognitive They are the conceptual framework in inter-professional education model. Conclusion: Inter-professional education with promotion of professional socialization process of health sciences' students, renewing and internalization of inter-professional common values and forming inter-professional identity, as complement of professional identity , empowers and enables students for effective collaboration with others. These facilitates ethical and safe performance of the graduates in clinical environments.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زهره وفادار | z vafadar
health management research center, baqiyatallah university of medical sciences, tehran- iran
دانشکده پرستاری و مرکز تحقیقات مدیریت سلامتدانشگاه علوم پزشکی بقیه الله عج
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (Baqiyatallah university of medical sciences)

زهره ونکی | z vanaki
department of nursing, faculty of medical sciences, tarbiat modares university, tehran- iran
دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (Baqiyatallah university of medical sciences)

عباس عبادی | a ebadi
health management research center, baqiyatallah university of medical sciences, tehran- iran
دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله عج
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (Baqiyatallah university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-413-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات