این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۳۵-۴۷

عنوان فارسی تبیین وظایف کارشناس ارشد بهداشت خانواده؛ یک مطالعه نیازسنجی با استفاده ازتکنیک دلفی
چکیده فارسی مقاله  سابقه و اهداف: تعریف وظایف حرفه‎ای به عنوان پایه‎ای جهت برنامه‎ریزی درسی یک رشته یا مقطع جدید محسوب می‎شود. هدف از این مطالعه تعیین وظایف حرفه‎ای کارشناس ارشد بهداشت خانواده با استفاده از نظرات ذی‎نفعان بود. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی مقطعی که با استفاده از تکنیک دلفی انجام شد پنج دانشگاه تیپ یک و چهار دانشگاه تیپ دو و سه به‌صورت تصادفی انتخاب شدند. نمونه مورد مطالعه اساتید گروه خدمات بهداشتی یا بهداشت عمومی، معاونین بهداشتی و مدیران شبکه‌های بهداشت و درمان، کارکنان واحد بهداشت خانواده مراکز بهداشت استان و همچنین دانشجویان کارشناسی بهداشت عمومی بودند. ابزار مطالعه پرسش‌نامه‌ای حاوی یک سؤال باز پاسخ و تعدادی سؤالات دموگرافیک بود. تحلیل داده‎ها با استفاده از تحلیل محتوا انجام شدکه در این تحلیل وظایف مشخص گردید. سپس وظایف اولویت‌بندی و در جلسه فوکوس گروپ تشکیل شده نهایی گردید. یافته ها: در مرحله اول 190 وظیفه استخراج گردید که بعد از اولویت‎بندی در مرحله دوم دلفی، در نهایت 102 وظیفه به عنوان وظایف نهایی استخراج شدندکه 16 مورد از وظایف در حیطه ارائه خدمت به افراد خانواده، 35 مورد در حیطه برنامه‎ریزی، 5 مورد در حیطه نظارت، 5 مورد در حیطه پژوهش، 13 مورد در حیطه مدیریت و 28 مورد در حیطه آموزش بود. نتیجه‎گیری: جهت برنامه‎ریزی برای تربیت نیروی تخصصی مورد نیاز جامعه در حیطه بهداشت خانواده نیاز به تعریف وظایف حرفه‎ای کارشناس ارشد بهداشت خانواده است. از یافته‎های این پژوهش می‎توان در برنامه‎ریزی درسی برای این رشته استفاده نمود. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بهداشت خانواده، نیازسنجی، تکنیک دلفی، برنامه‌ریزی درسی

عنوان انگلیسی Establishing the tasks of family health masters: a needs assessment study using Delphi technique
چکیده انگلیسی مقاله  Abstract Introduction: Professional duties are regarded as a base for developing the curriculum in a new course. The purpose of this study is to determine the professional duties of postgraduates of family health major according to the viewpoints of stakeholders. Methods: In this cross sectional study, five type one universities (high quality universities) and four type two and three universities were randomly selected using Delphi technique. The participants were directors of health departments, the vice chancellor of public health authorities, the assistance and managers of health and treatment networks, the employees of family health units, and also public health undergraduate students. We developed a questionnaire to gather data. The questionnaire consisted of an open ended and some demographic questions. Data was analyzed using the content analysis technique. In this case duties were defined. Then they were prioritized and finalized in a focus group. Results: In the first step of Delphi 190 duties were extracted. Then we classified them, based on priority in the second Delphi, into 102 duties. Finally 16 items were grouped under the domain of providing services to families, 35 items were in the domain of planning, 50 items were in the domain of supervision, 5 items were in the domain of research, 13 items were in the domain of management, and 28 items in the domain of education. Conclusion: In order to plan for the education of required family health experts there is a need to define the duties of family health postgraduates. The results of this study can be used in the planning of the curriculum of this major.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حبیب اله رضایی | h rezaei
center of management and development of medical education, isfahan university of medical science, isfahan- iran
مرکزمطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)

علیرضا یوسفی | ar yosefi
center of management and development of medical education, isfahan university of medical science, isfahan- iran
مرکزمطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)

نیکو یمانی | n yamani
center of management and development of medical education, isfahan university of medical science, isfahan- iran
مرکزمطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)

غلامرضا شریفی راد | gr sharifirad
department of health promotion, isfahan university of medical science, isfahan- iran
، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-308-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات