این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۴۸-۵۷
عنوان فارسی
مقایسه تاثیر آموزش به روش نقشه کشی مفهومی و سنتی بر میزان خلاقیت دانشجویان پرستاری
چکیده فارسی مقاله
چکیده سابقه و اهداف: خلاقیت جزء ضروری مراقبتهای پرستاری است، لذا توسعه خلاقیت به عنوان یک اولویت در آموزش پرستاری مطرح است. این پژوهش با هدف مقایسه تأثیر آموزش درس اصول و فنون پرستاری به روش نقشهکشی مفهومی و سنتی بر میزان خلاقیت دانشجویان پرستاری انجام شد. روش بررسی: این مطالعه کارآزمایی بالینی بر روی 70 نفر از دانشجویان ترم اول دانشکده پرستاری و مامایی تهران در مرکز مهارتهای بالینی انجام شد. دانشجویان به روش تصادفی ساده به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. محتوای آموزشی در گروه آزمون به روش نقشهکشی مفهومی و در گروه کنترل به روش متداول ارائه شد. جمعآوری دادهها با پرسشنامه مشخصات فردی و آزمون خلاقیت عابدی در ابتدا و چهار هفته پس از آخرین جلسه آموزش انجام شد. دادهها با نرم افزار SPSS- V21در سطح معنیداری 05/0> Pتجزیه و تحلیل شد. یافتهها: قبل از آموزش، میانگین و انحراف معیار نمره کل خلاقیت در گروه نقشهکشی مفهومی 4/7±1/126 و در گروه سنتی 2/5±2/128بود و تفاوت دو گروه معنیدار نبود (07/0=P)، اما پس از آموزش تفاوت معنیداری بین دو گروه مشاهده شد ]3/7±8/157 در گروه نقشهکشی مفهومی و 1/5±1/138 در گروه سنتی ، 01/0=P[. این تفاوت در تمامی مؤلفهها معنیدار بود (01/0=P). نتیجهگیری: خلاقیت دانشجویان پرستاری در هر دو گروه نسبت به قبل از آموزش ارتقا یافته بود و تأثیر روش نقشهکشی مفهومی بسیار بیشتر از روش سنتی بود. لزوم انجام تحقیقات بیشتر در مدت زمان طولانی تر و برای سایر دروس میتواند به تصمیمگیری مبتنی بر شواهد کمک نماید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Comparison of concept mapping and conventional teaching methods on creativity of nursing students
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Introduction: Creativity is an essential part of nursing care. Thus developing creativity skills in nursing education is a priority. The aim of this study was to compare the effect of instruction by concept-mapping and update the fundamental of nursing by teaching creativity skills to nursing students. Methods: This quasi-experimental study was carried out on 70 nursing students, who were divided randomly into two equal experimental and control groups, in the Clinical Skills Lab of Tehran Nursing and Midwifery School. Educational content was presented in the form of concept-mapping in the experimental group and common method in the control group. Data collection included a demographic information and Abedi Creativity questionnaire; that filled at the beginning and at the end of four weeks course period. Data were analyzed using SPSS software (V. 21), using descriptive and analytical statistics at the significant level P< 0.05. Results: Before the intervention, mean total creativity’s score was 126.1±7.4 in the concept mapping group and 128.2±5.2 in the common group and the difference was not significant (P=0.07). However, after the intervention, a significant difference was found between the intervention and control group (157.8±7.3 vs. 138.1±5.1, P=0.01). Conclusion: After the intervention, the creativity skills in nursing students was improved in both group, but the Influence of education in concept-mapping group was greater than the common method. Further research with more time and for other lessons can be useful for evidence-based decision-making.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Concept mapping, creativity, fundamental, nursing, students
نویسندگان مقاله
حمیدرضا صادقی گندمانی | hr sadeghi gandomani
shahrekord university of medical sciences, shahrekord- iran
دانشکده پرستاری بروجن، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (Shahr kord university of medical sciences)
معصومه دل آرام | masoumeh delaram
. assisstant professor shahrekord university of medical sciences, shahrekord- iran
دانشکده پرستاری و مامائی شهرکرد، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (Shahr kord university of medical sciences)
نرگس ناصری بروجنی | n naseri brugeni
nursing student, islamic azad university, dehaghan branch, iran
دانشجوی کارشناسی پرستاری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی دهاقان (Islamic azad university of dehaghan)
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-40-5&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات