این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۶۷-۷۴

عنوان فارسی مقایسه سنجش مهارت‌های بالینی و نگرش دانشجویان دندانپزشکی قزوین در دو روش ارزشیابی OSCE و سنتی
چکیده فارسی مقاله سابقه و اهداف: امتحانات عملی در ارزیابی توانمندی‌های دانشجویان مهم هستند و بسیاری از اساتید از راهکارهای ارزیابی کنونی رضایت ندارند، اما اقدامات معدودی برای اصلاح روش‌های ارزشیابی سنتی صورت گرفته است. این مطالعه به‌منظور مقایسه مهارت بالینی و رضایتمندی دانشجویان دندانپزشکی به روش سنتی و آسکی انجام شد. روش بررسی: 30 نفر از دانشجویان دندانپزشکی توسط سؤالات سنتی و آسکی که با همکاری متخصصان بیماری‌های دهان و آموزش پزشکی طراحی و موازی شدند ارزیابی گردیدند. دانشجویان تحت آزمون بیماری‌های دهان عملی یک به ‌صورت کتبی (10سؤال تشریحی) و سپس آسکی (10 ایستگاه) قرار گرفتند و برگه نظرسنجی را تکمیل کردند. داده‌های مطالعه توسط نرم‌افزار SPSS 18 و آزمون‌های Mann-Whitney Test و T Test و کای دو و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل آماری شدند. یافته‌ها: در شیوه آسکی نمره سؤالات حیطه شناختی و روان حرکتی به ترتیب به طرز معنی‌داری بالاتر و پائین تر از سنتی بود و روش آسکی بیشتر از روش سنتی تداعی‌کننده شرایط عملی و استرس‌زا‌تر بود. نتیجه‌گیری: علیرغم اینکه روش‌های سنتی، با اهداف آموزش پزشکی تناسب ندارند اما اکثر دانشکده‌ها از این روش استفاده می‌کنند. با توجه به ویژگی‌های ارزشیابی ساختاریافته عینی توصیه می‌گردد که این شیوه در تمام گروه‌های آموزشی دندانپزشکی بکار رود
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparison of traditional and Objective Structured Clinical Examination (OSCE) exams in terms of clinical skills assessment and attitudes of dental students of Qazvin dental school
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: A practical exam is important for evaluation of university students but there is not any satisfaction of traditional exams among clinical teachers. There are limited studies done for modification of traditional exams. This study aimed to compare the traditional and Objective Structured Clinical Examination (OSCE) exams in term of clinical skills and satisfaction among dental students. Methods: Evaluation of thirty dental students was done with OSCE and traditional exams. A student was undergone oral medicine exam in the traditional form (10 questions) and OSCE (with ten stations). After the exam they fill questionnaire regarding their experience of the two methods. Data was analyzed with SPSS V.18. Mann-Whitney test, T test, chi square and Pearson correlation coefficient were used. Results: In the OSCE group, scores of questions in the field of cognition was higher and psychomotor was lower than the traditional exam (p=0.001). OSCE is better stimulator of clinical situations and its stressful environment. Conclusion: Despite mismatch found between traditional exams and medical educational goals, most of universities apply this method. it is recommended to use OSCE method in evaluation of all fields of dentistry.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سمیرا بصیر شبستری | s basir shabestari
, sabzevar university of medical sciences, sabzevar- iran
علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران

ایمان شیرین بک | i shirinbak
, sabzevar university of medical sciences, sabzevar- iran
علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران

فاطمه سفیدی | f sefidi
education development centre, qazvin university of medical sciences, qazvin, iran
مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قزوین (Qazvin university of medical sciences)

رامین سرچمی | r sarchami
education development centre, qazvin university of medical sciences, qazvin, iran
مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قزوین (Qazvin university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-438-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده دندانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات