این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۲-۱۳
عنوان فارسی
بررسی رابطه بین آگاهی فراشناختی از راهبردهای مطالعه، با پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال ۹۲-۱۳۹۱
چکیده فارسی مقاله
سابقه و اهداف: دستیابی به یادگیری معنیدار از اهداف مهم آموزشی دانشجویان پزشکی محسوب میگردد. به همین دلیل نیاز به طراحی و بهکارگیری روشها و راهبردهای کارآمدتر در مطالعه ضروری به نظر میرسد. هدف از این مطالعه بررسی رابطه بین آگاهی از راهبردهای مطالعه با پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران میباشد. روش بررسی: این مطالعه توصیفی تحلیلی از میان دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال تحصیلی92-91 در سه مقطع علوم پایه، فیزیوپاتولوژی و کارآموزی انجام شد و بر اساس روش نمونهگیری تصادفی طبقهای تعداد 317 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند و ابزار مطالعه پرسشنامه آگاهی فراشناختی از راهبردهای خواندن مختاری و ریچارد (MARSI) Strategies Inventory Metacognitive Awareness of Reading بود و دادهها با نرم افزار SPSS 16 و ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام و آزمون T مستقل تحلیل گردید . یافتهها: میانگین نمره آگاهی از راهبردهای مطالعه دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران در وضعیت مطلوب میباشد . همبستگی معنیداری میان آگاهی دانشجویان پزشکی از راهبردهای مطالعه و سه مؤلفه آن با پیشرفت تحصیلی دانشجویان وجود دارد. نتیجهگیری: بر اساس نتایج این پژوهش آگاهی از راهبردهای برنامهریزی و هدفمندی در مطالعه بیش از سایر راهبردهای فراشناختی پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی را تبیین میکند، بهتر است به آموزش این راهبردها به عنوان بخشی از برنامه آموزشی پرداخته شود تا دانشجویان پزشکی در فرایند یادگیری مستقل و خودتنظیم توانمندتر شوند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
An assessment of the relationship between the meta-cognitive awareness of reading strategies and students' achievement in Iran University of Medical Sciences in 2012-2013
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Achieving meaningful learning is an important educational goal of medical students. Therefore, it is necessary to design and implement more effective methods and strategies to achieve the goal. This study aims to investigate the relationship between the meta-cognitive awareness of reading strategies in student and their achievement in Iran University of Medical Sciences. Methods : This cross sectional- analytic study was carried out on students of Iran University of Medical Science during the 2012-2013 academic years. Three hundred seventeen students were selected through stratified random sampling from all students studied in basic sciences, physiopathology and clerkship stages of the medical program. The tool used was meta-cognitive awareness of reading strategies Inventory (MARSI). Data were analyzed by SPSS 16 software and Pearson correlation-coefficients, variance analysis tests and independent T-tests were administered. Results: In this study the mean score of medical students' awareness of reading strategies showed optimal situation, the mean score of medical students' awareness of reading strategies and its three categories showed a significant relationship with students' score of academic achievement. Conclusion: Based on our findings it is concluded the medical students awareness of planning strategy and setting the purpose of reading have more influence on academic achievement than meta-cognition strategies, therefore medical education curriculum should be emphasized on these strategies to empower medical students to be independent in learning and to be self-regulating in their learning process .
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حمید رضا برادران | hr baradaran
center for educational research in medical sciences cerms , department of medical education, faculty of medicine, iran university of medical sciences, tehran, iran
مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
ژیلا شجری | j shajari
department of medical education, faculty of medicine, iran university of medical sciences, tehran, iran
گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران،تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
سیما علیرضایی طهرانی | s alirezaeetehrani
center for educational research in medical sciences cerms , department of medical education, iran university of medical sciences, tehran, iran
کارشناس ارشد آموزش پزشکی، مدیریت مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-384-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات