این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۱۴-۲۲

عنوان فارسی دیدگاه دانشجویان پزشکی در مورد میزان یادگیری در روش نوین ادغام درس آناتومی اندام در سال تحصیلی ۸۹-۱۳۸۸
چکیده فارسی مقاله مقدمه: به دنبال ارائه طرح پیشنهادی ادغام برنامه‌های درسی در نظام آموزش پزشک عمومی توسط معاونت آموزشی وزارت بهداشت ، مطالعه‌ای در دانشکده پزشکی دانشگاه شاهد در خصوص تأثیر تلفیق و ادغام مطالب درس آناتومی اندام جهت دانشجویان پزشکی انجام گرفت. این تحقیق به هدف تفهیم بهتر و یادگیری ساده و ماندگارتر مطالب نزد دانشجویان پزشکی طراحی گردید. روش بررسی: مطالعه بر روی 80 دانشجوی پزشکی مشغول به تحصیل در ترم سوم انجام شد. طبق سرفصل مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی تغییراتی در روش ارائه درس انجام شد.این تغییرات شامل چینش محتوای درسی ، جلو انداختن مطالب عینی و ملموس‌تر ، ادغام مطالب اندام فوقانی و تحتانی، اضافه نمودن مطالب کاربردی، روش‌های آمادگی قبل از کلاس درس تئوری، تشویق به یادگیری تیمی، سخنرانی دانشجو محوری بود. در انتهای فصول تدریس شده ارزشیابی چند گزینه‌ای، پاسخ تشریحی کوتاه و نامگذاری تصاویر اجرا گردید. در انتهای تحقیق با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته نظرسنجی گردید. یافته‌ها: نتایج نظرسنجی به عمل آمده نشان داد که بر اساس دیدگاه دانشجویان میزان بهره‌وری از محتوای دروس 83%، یادگیری مؤثر و ماندگار 2/78%، ارتقاء مهارت‌های بالینی 4/66% نگرش مثبت نسبت به درس آناتومی 4/86% مشارکت فعال در گروه‌های درسی 4/70% و سهولت به یاد آوردن و به یاد ماندن مطالب درسی 6/79% است. میزان بهره‌وری علمی از محتوای دروس و نگرش مثبت نسبت به درس آناتومی با اختلاف معنی‌داری بیشتر است. نتیجه‌گیری: دانشجویان اهمیت این روش نوین آموزشی را پی برده و بر آن شدند از این روش در یادگیری سایر دروس حجیم و فرار درسی نیز استفاده کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روش نوین ادغام، آناتومی اندام، یادگیری، دیدگاه دانشجویان

عنوان انگلیسی Students' views towards integration of limb anatomy to pre-clerkship medical program in Shahed University in 2009
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Following the "Integration Program" of general physician training curriculum recommended by the Department of Medical Education of Iranian Ministry of Health and Medical Education, several concerns raised towards the effect of this program. This study aimed to assess students' view towards integration of limb anatomy course to the pre-clerkship medical program in Iran. Method: The study was conducted on 80 medical students enrolled in the third semester of medical program of Shahed University. Changes in the program according to the syllabus approved by the Supreme Council of Cultural Revolution. These changes include new content arrangement, integration of limb anatomy into pre-clerkship medical program, adding useful contents, methods of preparation prior to classroom theory and encouraging team learning. A questionnaire was used to collect students view about the integration program. Results: Students found the integration useful in terms of content of the course (%83), learning effectiveness, lasting of knowledge %78.2, improved clinical skills %66.4, positive attitude toward anatomy %86.4, active participation in a group lesson %70/4 and ability to recall %79.6 respectively. The differences in content course and positive attitude were significant. Conclusion: Medical students showed agreement with this new method and recommended it for other specific courses.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Integration, limb anatomy, learning, student, perspective

نویسندگان مقاله مرجان حشمتی | m heshmati
assistant professor, shahed university, iran
دانشکده پزشکی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شاهد (Shahed university)

سکینه موید محسنی | s moayed mohseni
assistant professor, shahed university, iran
بیمارستان مصطفی خمینی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شاهد (Shahed university)


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-319-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده بیولوژی و علوم تشریح
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات