این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۴۱-۴۸

عنوان فارسی بررسی نظرات دانشجویان در مورد ویژگی‌های آموزشی اساتید دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال ۹۳-۱۳۹۲
چکیده فارسی مقاله سابقه و اهداف: در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، اساتید به عنوان عناصر اصلی در آموزش و پژوهش شناخته می‌شوند، بنا بر این،یکی از راه‏های کنترل کیفی در نظام آموزش پزشکی، ارزیابی عملکرد اعضای هیئت علمی از نظر کیفیت تدریس و تعاملات آموزشی آنان است. مطالعه فعلی با هدف بررسی دیدگاه دانشجویان نسبت به وضعیت فعلی تدریس اساتید در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام شد. روش بررسی: در این پژوهش با استفاده از پرسشنامه الکترونیکی که توسط مرکز مطالعات و آموزش پزشکی دانشگاه طراحی شده بود، نگرش دانشجویان نسبت به ویژگی‌های آموزشی و تدریس اساتید مورد بررسی قرار گرفت. سپس نمرات پایان ترم و معدل کل دانشجویان به طور خودکار از پایگاه داده دانشگاه فراخوانی و با پرسشنامه‌ها در پایگاه داده پرتال آموزش الکترونیکی ثبت شد، سپس داده‌ها با نرم افزار SPSS 19 و آزمون‌هایتی و تحلیل واریانس تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: از مجموع 7 دانشکده مختلف، جمعاً 827 نفر وارد این مطالعه شدند. میانگین نمره کلی نگرش 16/4 از 5 بود که نشان از رضایت بالای دانشجویان از عناصر سازنده شاخص تدریس اساتید داشت. در میان دانشکده‌ها، آموزشکده فوریت‌های پزشکی بالاترین نمره میانگین (و بالاترین متوسط نمره) را در بین سایر دانشکده‌ها داشت. همچنین میان نمره نگرش در دو جنس تفاوت معنی‌داری وجود داشت (05/0 P< ). نتیجه‌گیری: ارزشیابی اساتید زمینه‌ای را برای رقابت، انتخاب برترین اساتید از دیدگاه دانشجویان و کمک به دانشجویان سال‌های بعد جهت انتخاب استاد خود فراهم می‌آورد. این ارزشیابی را صرفاً نباید از نمرات نظرسنجی دانشجویان به دست آورد و باید با فراهم آوردن پروتکل‌های مختلف در این مسیر، نمرات دانشجویان را به واقعیت هر استاد نزدیک نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزشیابی اساتید، نظرسنجی دانشجویان، آموزش

عنوان انگلیسی A survey on students' attitude toward teachers’ educational characteristics in Birjand University of Medical Sciences in 2014
چکیده انگلیسی مقاله Introduction : In universities of medical sciences, teachers are known as key elements in education and research . Therefore, evaluating performance is the best way to quality control academic members in a medical educational system. The current study aimed to investigate students' attitudes towards current teaching characteristics of teachers in Birjand University of Medical Sciences . Method: Using a standard electronic questionnaire, the attitude of the students was assessed toward their teachers’ characteristics and teaching . Then, the final semester exams and the total average scores of the students was automatically called from the university database and loaded in learning management system’s database. The data was analyzed using T-test and analysis of covariance. Results: From seven different faculties, a total of 827 participants enrolled into this study. The average score of the students’ attitude towards teaching of their teachers was 4.16 out of 5, showing a high satisfaction of the students regarding instructional elements of their teachers’ characteristics . The faculty of emergency medicine had the highest mid and highest average of satisfaction based on the students’ attitude among other faculties. Also, there was a significant difference between male and females regarding their attitudes’ scores (P< 0.05). Conclusions: Teachers’ evaluation provides a background for competition, selecting superior teachers from student perspective and also helping students for choosing their teachers in next years' courses. Teacher evaluation should not be only restricted to students attitudes’ scores. It is expected to provide various protocols in order to bring teachers’ evaluation scores into reality .
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Teacher’s evaluation, poll, students’ attitude

نویسندگان مقاله مجید زارع بیدکی | m zare bidaki
microbiology department, paramedical sciences faculty, birjand university of medical sciences, birjand, iran
گروه میکروب شناسی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)

علی رجب پور صنعتی | a rajabpour sanati
medical faculty, birjand university of medical sciences, birjand, iran
دانشجوی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)

سید سپهر هاشمیان | ss hashemian
department of psychology, roozbeh hospital, tehran university of medical sciences, tehran, iran
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، بیمارستان روزبه، گروه روانشناسی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

فاطمه رجایی قناد | f rajai ghannad
medical faculty, birjand university of medical sciences, birjand, iran
دانشجوی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)

محمد نجفی سمنانی | m nadjafi semnani
urology department, medical faculty, birjand university of medical sciences, birjand, iran
گروه اورولوژی، بیمارستان امام رضا ع ، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-292-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات