این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۲۴-۳۳

عنوان فارسی تأثیر آموزش یادگیری بر پایه حل مسئله بر مهارت‌های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری
چکیده فارسی مقاله سابقه و اهداف: تفکر انتقادی بخش ضروری در تصمیم‌گیری بالینی و صلاحیت حرفه‌ای پرستاران است. یکی از روش‌های ایجاد چنین ویژگی در دانشجویان تعلیم آن‌ها با یک روش آموزشی فعال مانند یادگیری بر پایه حل مسئله است؛ لذا این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش یادگیری بر پایه حل مسئله بر مهارت‌های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری انجام شد.روش بررسی: در این مطالعه نیمه تجربی، 50 دانشجوی پرستاری سال چهارم دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه در نیمسال اول سال تحصیلی 92-91 وارد مطالعه شدند. دانشجویان ترم 7 در گروه مداخله و ترم 8 در گروه کنترل قرار گرفتند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه تفکر انتقادی کالیفرنیا استفاده شد. دانشجویان گروه مداخله در سه گروه کوچک در کلاس‌های آموزش حل مسئله به مدت 6 جلسه دو ساعته شرکت نمودند. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS و آزمون‌های تی مستقل، مجذور کای و من ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته‌ها: نتایج این مطالعه نشان داد که مهارت‌های تفکر انتقادی در دانشجویان گروه مداخله بعد از آموزش به شیوه یادگیری بر پایه حل مسئله، به طور معنی‌داری بهتر از دانشجویان گروه کنترل بود (001/0>P). در میانگین تفاضل نمرات تفکر انتقادی دو گروه بعد از مداخله دارای نیز تفاوت آماری معنی‌داری مشاهده شد (001/0>P).نتیجه‌گیری: آموزش یادگیری بر پایه حل مسئله بیش از روش مرسوم منجر به ارتقاء مهارت‌های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری می‌شود، بنابراین پیشنهاد می‌شود استفاده از این روش در آموزش دانشجویان در اولویت قرار گیرد. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، یادگیری، مسئله، تفکر، انتقادی، پرستاری

عنوان انگلیسی The effect of problem-based learning training on nursing students’ critical thinking skills
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Critical thinking is an essential part of clinical decision making and professional competence of nurses. One of the proposed ways to create such traits in students is their education with an active and problem-oriented method such as problem based learning. This study was conducted to determine the effect of problem based learning training on critical thinking skills of fourth-year nursing students studying at Faculty of Midwifery at Urmia University of Medical Sciences (UUMS).Method: This is a quasi-experimental study undertook in semester 1 -2013 with 50 year four nursing students participated from Faculty of Midwifery of UUMS. Seventh semester nursing students was recruited to the intervention arm and eighth semester nursing students to the control arm. Data collection tool was a standard California Critical Thinking Skills Questionnaire. All participants completed the questionnaires before and after problem based learning training workshops. Students in the intervention arm attended in the three small groups of problem solving education classes for six sessions. Results: Critical thinking skills in the intervention arm was significantly better than the control arm after problem based learning training (P< 0.001). Comparing the two arms, the mean difference in critical thinking scores in both arms was significantly difference between the two arms after intervention (P< 0.001). Conclusion: Problem based learning training promotes critical thinking skills over the traditional learning in nursing students. Therefore, this method is suggested to be used in training nursing students. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله معصومه همتی مسلک پاک | m hemmati maslak pak
urmia university of medical sciences, nursing and midwifery faculty,urmia, iran
دکترای آموزش پرستاری، استادیار دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (Urmia university of medical sciences)

سمیرا اروجلو | s orujlu
urmia university of medical sciences, nursing and midwifery faculty, urmia, iran
دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، ارومیه، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (Urmia university of medical sciences)

حمید رضا خلخالی | hr khalkhali
urmia university of medical sciences, health faculty, urmia, iran
دکترای آمار حیاتی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (Urmia university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-193-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات