این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۳۴-۴۴

عنوان فارسی تطابق محتوای تدریس شده توسط استاد با طرح دوره مصوب: دیدگاه دانشجویان دانشکده بهداشت مشهد
چکیده فارسی مقاله  سابقه و اهداف: تدریس کارآمد و اثر بخش در آموزش پزشکی نیازمند تدوین طرح دوره برای دستیابی به آموزش اثر بخش است، در این راستا بررسی چگونگی دستیابی به اهداف مشخص شده طرح دوره از دیدگاه دانشجویان به عنوان مشتریان اصلی آموزش ضروری است. این مطالعه با هدف ارزیابی میزان تطابق محتوای تدریس شده توسط استاد با طرح دوره مصوب دروس اختصاصی از دیدگاه دانشجویان دانشکده بهداشت مشهد در سال 1391 انجام شده است. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، نظرات 138 نفر از دانشجویان در خصوص طرح دوره‌های دروس اختصاصی در نیم‌سال دوم سال تحصیلی 91-90 مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به سرفصل جلسات آموزشی در طرح دوره مصوب برای هر درس چک لیستی تدوین گردید که سرفصل جلسات آموزشی ذکر شده در طرح دوره به عنوان سؤال (سبک لیکرت) تنظیم گردید، داده‌ها به صورت میدانی گردآوری شد و تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون آماری t مستقل و ANOVA و نرم‌افزار SPSS 16 انجام شد. یافته‌ها: حداقل میزان انطباق محتوای تدریس شده توسط استاد با رئوس مندرج در طرح دوره‌ها طبق دیدگاه دانشجویان، 18/18%، حداکثر تطبیق 100% و میانگین نمره تطابق سرفصل تدریس شده با سرفصل طرح دوره مصوب دانشکده 61/20±01/77 بود. همچنین نتایج نشان دهنده اختلاف معنی‌داری بین میانگین نمرات در مقاطع تحصیلی مختلف بود. (05/0>P، 8/5=f). نتیجه‌گیری: میزان تطابق محتوای تدریس شده توسط استاد با طرح دوره مصوب تا حدودی مطلوب ارزیابی گردید که به روز شدن سرفصل‌های دروس اختصاصی با همکاری وزارت بهداشت و دانشگاه‌ها و نظارت دقیق‌تر این دانشگاه‌ها بر اجرای طرح دوره‌ها به همراه توانمندسازی اساتید در خصوص نحوه تدوین و استفاده از طرح دوره، می‌تواند در ارتقاء کیفیت آموزش دانشگاه تأثیرگذار باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله طرح دوره، دانشکده بهداشت، دروس اختصاصی

عنوان انگلیسی Compliance between what teachers taught and the course plans: The students' perspective at the School of Public Health of Mashhad University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله  Introduction: Developing course plan is essential for an effective education. to evaluate the course plan implementation, students can be surveyed. This study aim to assess the compliance between what the teachers' taught and the course plans of various courses from the viewpoint of students who enrolled in the School of Public Health (SPH) of Mashhad University of Medical Science (MUMS.(Methods: In this descriptive and cross- sectional study, 138 students were asked about specialized course plans implementation in the second semester of the academic year 2011-2012 year. A6-scale Likert questionnaire which has been designed for each course separately were used to gather data which has been analyzed using descriptive statistics, t-test and ANOVA by SPSS 16.5 at 0.05 significant level.Results: Minimum and Maximum compliances were 18.8% and 100% respectively. On average, the compliances was 77.0±20.6. No significant correlations were observed between academic rank and compliances of taught content. The results showed a significant difference between the mean scores of different educational levels (P< 0.05, f=5.8).Conclusion: Monitoring of implementation of the curriculum, along with empowering the teachers about developing and using their own course plan may improve the Alignment between the course plans and the taught materials. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Course plan, faculty, specialized, course

نویسندگان مقاله حسین ابراهیمی پور | h ebrahimipour
health sciences research center, department of health and management, school of public health, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran.
دکترای تخصصی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، گروه بهداشت و مدیریت، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

علی وفایی نجار | a vafaee najar
student research committee, school of publichealth, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
دکترای تخصصی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، گروه بهداشت و مدیریت، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

امین رضا امینی | ar amini
health education and promotion, student research committee, school of public health, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
کارشناسی ارشد آمار زیستی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

الهه لعل منفرد | e lael monfared
health education and promotion, student research committee, school of public health, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
کارشناسی ارشد آموزش بهداشت، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

مهدیه سپاهی باغان | m sepahi baghan
health education and promotion, student research committee, school of public health, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
کارشناسی ارشد آموزش بهداشت، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-259-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات