این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۴۵-۵۶

عنوان فارسی کیفیت، محتوا و سطح دستیابی به اهداف در چهارمین المپیاد علمی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران: دیدگاه داوطلبین
چکیده فارسی مقاله  سابقه و اهداف: المپیادهای علمی با هدف ارزیابی میزان خلاقیت، مهارت حل مسئله، قدرت استدلال و تصمیم‌گیری و توان انجام کار گروهی داوطلبین برگزار می‌شود تا بدین طریق با شناسایی افراد دارای استعدادهای برتر، بهره‌برداری شایسته از آن‌ها به عمل آید. به منظور بررسی کیفیت، محتوا و سطح دستیابی به اهداف چهارمین المپیاد دانشگاه­های علوم پزشکی سراسر کشور از دیدگاه شرکت کنندگان منتخب انجام گرفت روش بررسی: مطالعه از نوع مقطعی بوده که در سه ماهه چهارم 1391 انجام گرفت. جامعه پژوهش داوطلبین منتخب چهارمین المپیاد علمی از دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور بودند که به صورت سرشماری به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته بوده که روایی و پایایی آن مورد تائید قرار گرفت. داده‌ها در نرم‌افزار SPSS 18 و در سطح معنی‌داری 05/0>P تحلیل شد.یافته‌ها: از بین 230 منتخب کشوری مورد مطالعه، 61 نفر (27 درصد) از منتخبین کشوری کمیت و کیفیت فعالیت‌های ایجاد آمادگی دانشگاه محل تحصیل خود را در سطح خیلی زیاد و زیاد، 76 نفر (34 درصد) متوسط و 88 نفر (39 درصد) کم و خیلی کم ارزیابی کردند. میانگین سطح کیفیت برگزاری آزمون کشوری 1±1/3 و میانگین سطح دستیابی به اهداف اصلی در حد 1±3 قضاوت شده است. بین سطح ایجاد آمادگی درون دانشگاهی و تیپ دانشگاهی رابطه معنی‌دار وجود داشت (001/0=P). بین سن، جنس، مقطع تحصیلی، ترم تحصیلی و حیطه منتخب با سطح ایجاد آمادگی، کیفیت برگزاری آزمون کشوری و سطح دستیابی به اهداف المپیاد رابطه معنی‌دار وجود نداشت (05/0
کلیدواژه‌های فارسی مقاله المپیاد علمی، مسابقات علمی، استعدادهای برتر، اهداف المپیاد

عنوان انگلیسی Assessment of the 4th Medical Students' Scientific Olympiad in Iran: Theory to action and viewpoints of the participants
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Scientific Olympiads aim to evaluate the level of creativity, problem-solving skills, ability to reasoning, decision- making and team working skills among the participants. Talented students can be recognized by Olympiads to provide them more focused mentorship and training. This study aims to evaluate the quality and content of the 4th Medical Student' Scientific Olympiad (Med Olympiad) in Iran.Methods: This cross -sectional study was conducted in 2012-2013 on the participants of the 4th Med Olympiad of Iran. The research sample was selected by census. Data collection was performed by a researcher-made questionnaire validated by the investigators. Results: Among the 320 participants from four groups, 61 students (27%) reported the coaching activities of their university high and very high, 76 students (34%) moderate and 88 students (39%) low and very low. The quality of Med Olympiad competition reported 3.1/5±1 and the achievmnet of goals was reported 3.1±1. There was a significant correlation between the level of preparedness in medical universities and ranking of the university (P=0.001). There was no significant correlation between age, sex, academic grade, education, the domain in which the students participated, preparedness level, quality of the competition and access to Med Olympiad goals (P>0.05).Conclusion: Preparation of universities, quality of Med Olympiad and achieving the goals were area for improvements for the next Med Olympiad. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیدداود نصرالله پور شیروانی | sd nasrollahpour shirvani
department of general education, babol university of medical sciences, babol, iran
دکترای تخصصی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت

مصطفی جوانیان | m javanian
department of infectious disease, babol university of medical sciences, babol, iran
متخصص بیماری های عفونی، گروه عفونی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بابل (Babol university of medical sciences)

علی شبستانی منفرد | a shabestani monfared
department of biophysics, babol university of medical sciences, babol, iran
دکترای تخصصی فیزیک پزشکی، گروه بیوشیمی- بیوفیزیک دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بابل (Babol university of medical sciences)

ایمان جهانیان | i jahanian
eduction development centre, babol university of medical sciences, babol, iran
پزشک، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بابل (Babol university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-253-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات