این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۲-۱۰

عنوان فارسی مقایسه میزان رضایتمندی و نوع عکس‌العمل دانشجویان پرستاری در دو روش ارائه بازخورد شفاهی و کتبی در آموزش بالینی
چکیده فارسی مقاله  سابقه و اهداف: آموزش بالینی، قلب آموزش علوم پزشکی و بازخورد عملکرد، هسته مرکزی مسئولیت مربیان بالینی می­باشد. پژوهش حاضر به مقایسه میزان رضایتمندی و عکس‌العمل دانشجویان نسبت به دو روش بازخورد شفاهی و کتبی می­پردازد. روش بررسی: این پژوهش یک کارآزمایی کنترل شده تصادفی دو گروهه و یکسوکور است. نمونه ها از میان دانشجویان ترم آخر پرستاری به صورت مبتنی بر هدف انتخاب شدند (44 نفر) و بطور تصادفی به همراه مربیان خود (سه نفر) در یکی از گروه­های بازخورد کتبی یا شفاهی قرار گرفتند. هر مربی در هر دو نوع بازخورد حضور داشت. در ابتدا مربیان در مورد ساختار جلسات بازخورد، آموزش هایی را طبق اصول ارائه بازخورد موثر، از سوی پژوهشگر دریافت کردند. هر مربی فرم جلسات بازخورد را بطور روزانه و در طول دوره 9 روزه کارآموزی ثبت نمود. در پایان دوره نیز، پرسشنامه رضایتمندی از ارائه بازخورد توسط دانشجویان در هر دو گروه تکمیل گردید. یافته‌ها: تفاوت معنادار آماری در میزان رضایتمندی دانشجویان از دو روش بازخورد مشاهده نشد. اما ارتباط شدت عکس­العمل منفی دانشجو با نوع بازخورد در سطح اطمینان 90 درصد معنی‌دار بود، بدین صورت که تعداد عکس العمل‌های شدید در گروه بازخورد شفاهی بیش از گروه بازخورد کتبی بود.نتیجه گیری: هر دو روش ارائه بازخورد کتبی و شفاهی میزان یکسانی از رضایتمندی در دانشجویان را به دنبال داشتند، اما وقوع عکس العمل‌های منفی شدیدتر در گروه بازخورد شفاهی تأکیدی بر یافته‌های مطالعات گذشته می‌باشد. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Nursing students' satisfaction and reactions to oral versus written feedback during clinical education
چکیده انگلیسی مقاله  Introduction: Clinical instruction is known as the essence of education in medical sciences, while feedback delivery is a core responsibility of clinical instructors. This study aims to compare the nursing students' satisfaction and reactions to oral versus written feedback during clinical education. Methods: This is a single blinde, randomized controlled trial. A purposive sample of last semester-nursing students (n=44) was selected and randomly assigned into one of verbal or written feedback groups. Each instructor (n=3) was scheduled to teach two groups, and deliver either verbal or written feedback. Instructors were well attuned to feedback delivery sessions they would hold during their instructional tasks. Instructors were asked to give necessary feedback to the students and document the details of their reaction using the checklists designed for this purpose during the instruction period, daily and during the nine days of instruction. At the end of each instruction period, a questionnaire designed to measure the satisfaction level of feedback delivery sessions was filled out by students. Results: The study did not show difference of satisfaction level between the oral and written feedback groups. The relationship between students' reactions and feedback type at the confidence level of 90% was significant, so that students who received oral feedback showed more severe reactions as compared to written feedback group. Conclusion: Students, satisfaction level in both groups was the same. There is no difference in students' satisfaction between verbal versus written feedback groups. But the number of severe negative reactions in verbal feedback group was significantly higher and this is congruent with previous studies.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Feedback, oral written, clinical, satisfaction, reaction

نویسندگان مقاله ویدا طیبی | v tayebi
north khorasan university of medical sciences, bojnord, iran
دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی (Khorasan shomali university of medical sciences)

حمید توکلی قوچانی | h tavakoli
north khorasan university of medical sciences, bojnord, iran
دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی (Khorasan shomali university of medical sciences)

محمدرضا آرمات | mr armat
north khorasan university of medical sciences, bojnord, iran
دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی (Khorasan shomali university of medical sciences)

علیرضا نظری | ar nazari
north khorasan university of medical sciences, bojnord, iran
دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی (Khorasan shomali university of medical sciences)

محبوبه طباطبایی چهر | m tabatabaee chehr
north khorasan university of medical sciences, bojnord, iran
دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی (Khorasan shomali university of medical sciences)

فهیمه رشیدی فکاری | f rashidi fakari
tabriz university of medical sciences, tabriz, iran
دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)

مریم حسن زاده بشتیان | m hassanzadeh bashtian
north khorasan university of medical sciences, bojnord, iran
دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی (Khorasan shomali university of medical sciences)

افسانه گرشاد | a garshad
north khorasan university of medical sciences, bojnord, iran
دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی (Khorasan shomali university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-152-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات