این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۱۱-۲۰

عنوان فارسی تحلیل اثربخشی کارگاه ارزشیابی برنامه‌های ارتقاء سلامت در کارکنان بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد بر اساس الگوی کرک پاتریک
چکیده فارسی مقاله  سابقه و اهداف: ارزشیابی برنامه‌های آموزشی جزء جدایی ناپذیر یک نظام آموزشی است که به مدیران برای رسیدن به تصمیم‌های بهتر در مورد برنامه آموزشی کمک می‌کند. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر برگزاری کارگاه آموزشی «ارزشیابی برنامه‌های ارتقاء سلامت» برای پرسنل بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد صورت گرفت. روش بررسی: در این مطالعه نیمه تجربی، کارگاه آموزشی «ارزشیابی برنامه‌های ارتقاء سلامت» بر اساس الگوی کرک پاتریک ارزشیابی شد. داده‌های مطالعه از طریق یک پرسشنامه محقق ساخته در انتهای کارگاه جمع آوری شد و توسط نرم افزار SPSS V19 با استفاده از آزمون‌های مناسب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: میانگین رضایت شرکت‌کنندگان (19 نفر) از شیوه تدریس و شرایط برگزاری کارگاه به ترتیب 89/7±97/38 و 62/5±67/45 بود. افزایش آگاهی با رضایت از شیوه تدریس ارتباط مثبت معنی‌دار داشت (007/0=P، 684/0=r ). ارزیابی کلی شرکت‌کنندگان از کارگاه (67/2±47/18) ارتباط آماری مثبت و معنی‌داری با شرایط برگزاری کارگاه نشان داد (019/0=P، 545/0=r) و همچنین تمایل 5/89 درصد شرکت‌کنندگان برای ارزشیابی برنامه‌های ارتقاء سلامت در حد متوسط به بالا بود.نتیجه‌گیری: بهتر است در راستای توجه به مدرسین و شیوه تدریس آن‌ها در برگزاری کارگاه‌های آموزشی به شرایط برگزاری کارگاه نیز توجه نمود و در استفاده از مدل کرک پاتریک، بهتر است علاوه بر گزارش توصیفی نتایج، تحلیل‌های آماری مناسب انجام شود تا بتوان به مقایسه‌های ارزشمند و نتایج بهتری دست یافت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزشیابی، کرک پاتریک، کارگاه، ارتقاء سلامت

عنوان انگلیسی Effectiveness of “Health Promotion Evaluation” workshop using Kirkpatrick Model
چکیده انگلیسی مقاله  Introduction: Training evaluation is an integral part of the education systems which helps managers making better decisions about curriculums. This study aims to investigate effectiveness of a workshop on evaluating health promotion programs which was held for health staffs Of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences. Method: In this quasi experimental study a workshop on “Evaluating Health Promotion Programs” was evaluated based on Kirkpatrick's model. Data were collected through a self administered researcher designed questionnaire. Data were analyzed by appropriate statistical methods using SPSS V.19.Results: Mean satisfaction of teaching method and workshop conditions were 38.97±7.89 and 45.67±5.62 respectively. Increasing knowledge had positive correlation with participants' satisfaction of teaching method (r=0.684, P=0.007). Participants' evaluation score about attending in the workshop (18.47±2.67) were positively correlated to workshop Environmental and Managerial conditions (r=0.545, P=0.019). 89.5 % of participants reported that they are willing to evaluate their health promotion programs in the future.Discussion: For such workshops, teachers' selection teaching methods and workshop conditions should be considered. When using Kirkpatrick model, not only the descriptive results should be reported, but also it is important to report other analytical findings in order to achieve better results.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید سعید مظلومی محمود آباد | ss mazloomy
health education department, yazd university of medical sciences. yazd. iran
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)

مسعود کریمی | m karimi
health education department, yazd university of medical sciences. yazd. iran
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)

طاهره کمالی خواه | t kamalikhah
health education department, yazd university of medical sciences. yazd. iran
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)

فاطمه زارع هرفته | f zare harofte
yazd university of medical sciences. yazd. iran
دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)

محسن میرزایی | m mirzaee
yazd university of medical sciences. yazd. iran
دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-189-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات